Vyučující
|
-
Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení hlavních témat předmětu: Předmět zdravotnická psychologie Zdraví a nemoc Biopsychosociospirituální model Autoplastický obraz nemoci Sdělování diagnózy Vztah zdravotnický pracovník-pacient Kompliance Iatropatogenie Thanatologie, Hospicová péče Farmakoterapie, Psychoterapie, Placebo Stres, Psychosomatika, Vybrané civilizační choroby Duševní hygiena, syndrom vyhoření
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Řeší problematiku psychologie nemocných. Směřuje ke kvalitnějšímu poznání nemocného a k pochopení jeho potřeb i problémů, které mu nemoc přináší. Rozvíjí znalosti z oblasti duševní hygieny, prevence syndromu vyhoření, copingových strategiích, sdělování diagnózy, iatropatogenie aj. Seznamuje s psychologickou problematikou osobnosti nelékařského zdravotnického pracovníka.
Student po absolvování výuky bude schopen aplikovat získané vědomosti a dovednosti do oblasti klinické praxe, rozumět psychologickým rizikům, které se pojí ke zdravotnickému prostředí, schopen identifikovat a saturovat potřeby svých klientů, schopen uplatňovat holistický přístup ve své praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
- účast na výuce - aktivní zapojení během výuky
|
Doporučená literatura
|
-
Ayers S.,Visser R. (2015). Psychologie v medicíně. Praha, Grada.
-
Feist J.,Updegraff J.,Brannon L. (2013). Health Psychology. Cengage Learning.
-
Ježorská Š. (2014). Základy zdravotnické psychologie. Olomouc, Univerzita Palackého.
-
Zacharová, E. (2013). Základy zdravotnické psychologie. Ostrava, Ostravská univerzita.
|