Předmět: Psychologie a komunikace v krizových situacích

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Psychologie a komunikace v krizových situacích
Kód předmětu HUM/IPP04
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dobešová Cakirpaloglu Simona, Mgr. Ph.D.
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Psychologický přístup: - psychologie osobnosti, - postoje, postojové změny, - náročné životní situace (stres, konflikt, frustrace), - afiliace, atraktivita, agrese, - skupinová struktura (kompozice skupiny, vliv skupiny na některé psychické procesy) - diskuze, demonstrace, řešení modelových situací. Psychoterapeutický přístup: - koncepce psychoterapeutického přístupu - cíle psychoterapeutického přístupu - možnosti navozování změny (působení na rozumovou stránku, na citovou stránku, působení na změnu chování). Psychoterapeutický rozhovor: - podpůrný psychoterapeutický rozhovor (zásady vedení podpůrného rozhovoru) - nedirektivní rozhovor, - chyby při vedení pomáhajícího rozhovoru, - vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace, - spolupráce, rovnováha, - asertivita, umění naslouchat, význam sebeúcty, - naslouchání, empatie, - náročné situace a jejich řešení komunikací, - zásady komunikace ve vztazích, - komunikace s různými skupinami.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Tento předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností při navazování kontaktu a získání důvěry pacienta. Prohloubí u studentů znalosti o zásadách a dovednostech v psychoterapeutickém přístupu k pacientovi. Prohloubí zásady adekvátní komunikace s pacienty, jejich rodinami, spolupracovníky a institucemi. Cílem je získat dovednost komunikovat s pacienty/klienty v krizových situacích.
Student získá základy profesního vystupování a chování. Rozumí verbálním i neverbálním projevům pacientů i jejich příbuzných a dokáže s nimi vést rozhovor v krizových situacích.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Seminární práce na vybrané téma z komunikace, psychologie, v rozsahu 5 stran A4, obhajoba práce
Doporučená literatura
  • Brož, F., Špatenková, N. Krizová intervence v kazuistikách.
  • Burda, P. (2014). Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno: NCONZO.
  • Janáčková, L., Weiss, P. (2008). Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál.
  • Mellanová, A. (2017). Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada.
  • Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
  • Raudenská, J. (2011). Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha : Grada Publishing.
  • Šárka Ježorská. (2014). Základy zdravotnické psychologie. Olomouc.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence.
  • Vrublová, Y. (2006). Kapitoly z psychologie a komunikace ve zdravotnictví. Ostrava: VŠB - Technická univerzita Ostrava.
  • Zacharová, E., Šimíčková-Čížková, J. (2011). Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Intenzivní péče v porodní asistenci (2020) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní