Předmět: Psychohygiena

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Psychohygiena
Kód předmětu HUM/IPC22
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pracovní psychická zátěž ve zdravotnictví - Předmět psychohygieny a její vývoj - Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně - Zdravotní výchova a prevence - Kategorie zdraví, normality a adaptace - Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie, odpočinek, spánek, úprava pracovního prostředí, time-management - Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce ve zdravotnictví - Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání, využití relaxačních technik (Autogenní trénink, Jacobsonova progresivní relaxace) - Syndrom vyhoření ve zdravotnictví (prevence a intervence) - Sociálně-psychologické otázky psychohygieny - Možnosti a omezení tzv. zdravého životního stylu, koncepce ""zdravé osobnosti""

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět seznamuje s poznatky duševní hygieny v práci a životě, objasňuje psychickou zátěž výkonu náročného zdravotnického povolání se zaměřením na zvládání složitých sociálních situací. Zabývá se individuální aplikací metod a technik směřujících k rozvoji mezilidských vztahů a pozitivního interpersonálního klimatu na pracovišti. Cílem je osvojit si základní vědomosti o psychohygieně a její aplikaci do pracovního i osobního života porodní asistentky. Cílem je osvojit si základní relaxační techniky - autogenní tréning a Jacobsonovu progresivní relaxaci.
Student získá schopnost aplikovat zásady psychohygieny v osobním i pracovním životě. Dokáže efektivně relaxovat.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

80% účast na seminářích, seminární práce na zadané téma.
Doporučená literatura
  • Danzer, G. (2001). Psychosomatika - Celostní pohled na zdraví těla i duše.. Praha: Portál.
  • ELLIS, A. (2002). Trénink emocí: práce s emocemi na základě racionálně emoční terapie. Praha: Portál.
  • HÁJEK, K. (2007). Práce s emocemi pro pomáhající profese.. Praha: Portál.
  • Honzák, R. (2015). Svépomocná příručka sestry (psychothriller).. Praha: Galén.
  • Kast, V. Krize a tvořivý přístup k ní.
  • Kebza, V. (2012). Psychická zátěž, stres a psychohygiena v lékařských profesích. Praha: Grada, Edice celoživotního vzdělávání ČLK.
  • Kopřiva, K., & Šiklová, J. (2013). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
  • Křivohlavý, J. (2010). Pozitivní psychologie. Praha: Portál.
  • Praško, J., Prašková, H. (2015). Deprese a jak ji zvládat: stop zoufalství a beznaději. Praha: Portál.
  • Seligman, M., E. (2015). Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi. Praha: Ikar.
  • Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada Publishing.
  • Víchová, Veronika a kol. (2016). Autogenní trénink a autogenní terapie. Praha, Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr