Předmět: Základy speciální pedagogiky

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Základy speciální pedagogiky
Kód předmětu HUM/ETA22
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrová Naďa, Mgr. Ph.D.
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Speciální pedagogika. Etiologie ve speciální pedagogice. Speciálněpedagogická diagnostika. Komplexní rehabilitace, systém péče o osoby se zdravotním postižením (resorty, instituce). Člověk se sluchovým postižením - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. Člověk se zrakovým postižením - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. Člověk s mentálním postižením - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. Člověk s poruchou hybnosti - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. Člověk s narušenou komunikační schopností - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. Člověk s psychosociálním ohrožením a postižením, poruchou chování - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. Člověk s kombinovaným postižením - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. Komunikace s lidmi s postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obsahem předmětu je zprostředkování základní orientace v edukačních strategiích uplatnitelných v rámci speciální pedagogiky s důrazem na problematiku senzorických postižení, poruch hybnosti, mentální retardace a kombinovaných vad u všech věkových kategorií.
Studenti získá základní orientaci v edukačních strategiích uplatnitelných v rámci speciální pedagogiky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Úspěšné absolvování přednášek a seminářů. Ověření získaných znalostí a vědomostí.
Doporučená literatura
  • & Fischer, S. (2014). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton.
  • Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. (v aktuálním a platném vydání)..
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních..
  • Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků.
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. (v aktuálním a platném vydání)..
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Bendová, P., Jeřábková, K., & Stoklasová, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Gilberg, Ch., & Peeters, T. (2008). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál.
  • Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
  • Jesenský, J. (2000). Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové.
  • Lechta, V. (2011). Symptomatické poruchy řeči. Praha.
  • Ludíková, L. (2005). Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Matějček, Z., & Vágnerová, M. (2006). Sociální aspekty dyslexie. V Praze: Nakladatelství Karolinum.
  • Monatová, L. (1998). Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido.
  • Müller, O. (2005). Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Novosad, L. Základy speciálního poradenství.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
  • Reifová, S. (2007). Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál.
  • Renotiérová, M., Ludíková, L. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
  • Švarcová, I. (2007). Mentální retardace. Praha: Portál.
  • Thorová,K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  • Vágnerová M. (2004). Psychologie handicapu. Praha Karolinum.
  • Vágnerová, M. (1998). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
  • Valenta, M., Muller, O. (2004). Psychopedie. Praha: Parta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní