Vyučující
|
-
Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah předmětu je 53 hodin, z toho je 27 kontaktních a 26 hodin nekontaktních. Vymezení témat přednášek a seminářů předmětu: -Vymezení patopsychologie jako psychologické disciplíny. -Otázka normy, normality a patologie. Odlišnosti v pojetí normality. Odchylky od norem a jejich důsledky (handicap a stigmatizace). Mechanismy vývoje psychických odchylek. Vliv dědičnosti a prostředí. Diagnostika psychopatologických projevů u dětí, mládeže a dospělých. -Poruchy a onemocnění CNS. Syndrom dětské mozkové obrny, formy a vlivy DMO na psychiku. Traumatické poškození mozku (komoce, kontuze). -Psychologická problematika jedinců se zdravotním postižením. Příčiny vzniku. Psychické změny související s vrozeným postižením - z hlediska rodiny a hlediska vývoje jedince s postižením. Psychická adaptace na získané postižení. Sociální aspekty zdravotního postižení. -Pervazivní vývojové poruchy. Etiologie, jednotlivé typy a charakteristické znaky. Sociální dopady. -Psychologická charakteristika jedinců se zrakovým postižením, vývoj dítěte se zrakovým postižením, sociální aspekty, léčba a péče. -Psychologická charakteristika jedinců s tělesným postižením, vývoj dítěte s tělesným postižením, sociální aspekty, léčba a péče. -Mentální retardace. Etiologie, psychologická charakteristika. Sociální aspekty, léčba a péče. -Psychická deprivace a subdeprivace - základní psychické potřeby dítěte; příčiny a následky deprivace; možnosti nápravy psychické deprivace. -Poruchy chování, hyperaktivita a poruchy pozornosti v dětském věku a dospívání. Etiologie, výskyt, typy poruch chování. Sociální dopady, prevence a forma nápravy. -Agrese a šikana v dětském věku a její zvládání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět vymezuje normalitu a patologii psychiky dítěte, psychické poruchy a choroby. Cílem předmětu patopsychologie dítěte je seznámit studenty s hlavními tématy, jež se vztahují k problematice abnormálních projevů psychiky dítěte a k psychologickým aspektům životního strádání či zátěže. Patopsychologie se zabývá zejména psychologickou stránkou vzniku a průběhu somatického onemocnění, duševního onemocnění, zdravotního nebo sociokulturního handicapu. Studenti si osvojí odbornou terminologii vztahující se k popisu poruch psychických funkcí a duševních chorob.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Ověření vědomostí písemným testem a ústní zkouškou. Aktivní spolupráce při výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Batoňová, M. (2013). Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu. Brno: Paido.
-
Dařílek, P. (2013). Agrese a šikana u dětí a možnosti jejich zvládání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Dlouhá, O. (2017). Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén.
-
Chrastina, J. Percepce subjektivního dopadu zdravotního postižení - přítomnosti chronického onemocnění a pojetí zdravotního uvědomění a gramotnosti: výzkumy, teorie a jejich využití v práci s klientem.
-
Kisvetrová H.,Vévodová Š. (2014). Osoby se zdravotním postižením. Vybrané kapitoly I.. Olomouc, Univerzita Palackého.
-
Lupoměský, R. Problematika práce s osobami sluchově postiženými v oblasti sociální, zdravotní a vzdělávací.
-
PUGNEROVÁ, M., KONEČNÝ, J. Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu.
-
PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.
-
SIROVÁTKA, Tomáš; MAREŠ, Petr. (2006). ´Chudoba, deprivace, sociální vyloučení: nezaměstnaní a pracující chudí´.
|