Vyučující
|
-
Koblížek Jan, Mgr. Ph.D.
-
Vévoda Jiří, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah předmětu je 34 hodin, z toho je 22 kontaktních a 12 hodin nekontaktních. I.Blok Vymezení předmětu etiky. Filozofické - historické kořeny ošetřovatelské etiky. Zdroje ošetřovatelské etiky. II.Blok Kodexy a etické principy. Práva a povinnosti. III.Blok Etické problémy a jejich řešení. Etická dilemata. IV.Blok Velká a malá etická témata V.Blok Informovaný souhlas a povinná mlčenlivost VI.Blok Etické otázky spojené se vznikem života VII.Blok Paliativní péče, smrti, umírání a euthanasie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje na etické otázky vykonávání nelékařských zdravotnických profesí. Seznamuje s integrací etických principů do etických kodexů ve zdravotnictví a dotýká se etických dilemat v jednání zdravotnických profesionálů vůči klientům/pacientům. Studenti se seznamují s etickými principy, s naléhavými otázkami v etice nelékařských zdravotnických profesí a s hodnotami používanými k jejich řešením a obecně velkými a malými etickými tématy. Dále se zaměřuje na také na povinnou mlčelivost a informovaný souhlas.
Studenti získají znalosti v etických otázkách ošetřovatelství a jejich průnik do oboru ošetřovatelství a budou schopni samostatného mravního rozvažování.
|
Předpoklady
|
Obsahem jsou etické otázky vykonávání ošetřovatelské profese. Seznámení s integrací etických principů do etických kodexů ve zdravotnictví, řešení etických dilemat v jednání zdravotnických profesionálů vůči klientům/pacientům, etické principy, naléhavé otázky v etice ošetřovatelství a jejich řešení I.Blok Vymezení předmětu etiky. Filozofické - historické kořeny ošetřovatelské etiky. Zdroje ošetřovatelské etiky. II.Blok Kodexy a etické principy. Práva a povinnosti. III.Blok Etické problémy a jejich řešení. Etická dilemata. IV.Blok Velká a malá etická témata V.Blok Informovaný souhlas a povinná mlčenlivost VI.Blok Etické otázky spojené se vznikem života VII.Blok Paliativní péče, smrti, umírání a euthanasie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Absolvování výuky (90% účast). Ověření získaných znalostí a vědomostí. Průběžné aktivní řešení zadaných úkolů. (splnění 80% úkolů řešených ve výuce nebo seminární práce odpovídající tématům nesplněného úkolu). Zkouška v rozsahu prezentací ve výuce a doporučené literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Blackburn, S. (2022). Etika : velmi stručný úvod. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
-
Blažková, M. (2020). Dějiny etických teorií od Kanta po pragmatismus. Praha: Karolinum.
-
Küng, H. (2015). Dobrá smrt?. Praha.
-
Kuře, J. (2022). Rozhodování o zdravotní péči v závěru života. Praha : Academia.
-
Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
-
Matějek, J. (2021). Etické poradenství: jak řešit etické problémy každodenní medicíny. Praha: Triton.
-
Ondriová,I. (2021). Etické problémy a dilemata v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Pozgar, G. D. (2016). Legal and Ethical Issues for Health Professionals. Burlington: Jones &BartlettPublishers.
|