Vyučující
|
-
Zástavová Kristýna, Mgr.
-
Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah předmětu je 44 hodin, z toho je 24 kontaktních a 20 hodin nekontaktních. Témata 1.Úvod do mezilidské komunikace 2.Verbální a neverbální komunikace 3.Komunikace ve zdravotnictví - specifika, dovednosti, možnosti, komunikace s rodinou a příbuznými 4.Komunikace s dětmi, sdělování diagnózy dětskému pacientovi 5.Komunikace se specifickými pacienty - agresivní, úzkostní, depresivní, sociálně znevýhodnění, umírající, kontakt s pozůstalými 6.Komunikace s umírajícím a těžce nemocným dítětem a jeho rodinou, dětská hospicová péče 7.Sdělování nepříznivých zpráv a informací, 8.Zvládání stresových situaci 9.Jak hovořit s dětmi o smrti 10.Komunikace vedoucí ke zvýšení compliance u dětí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá tématy: komunikace ve zdravotnictví - specifika, dovednosti, možnosti, komunikace s rodinou a příbuznými, komunikace se specifickými pacienty - agresivní, úzkostní, depresivní, sociálně znevýhodnění, umírající, kontakt s pozůstalými. Dále sdělování nepříznivých zpráv a informací, zvládání stresových situaci, syndrom vyhoření a jeho prevence. Práce se smrtí, možnosti hospicové péče, vyrovnávání se se smrtí a vlastní smrtelností. Předmět bude veden interaktivní, sebezkušenostní a prožitkovou formou. Metody práce - teoretický vhled, sebezkušenostní a zážitkové techniky, psychohry, nácvik, relaxační techniky, diskuze, vzájemné zkušenosti a konkrétní kazuistiky z praxe, Balintovské skupiny. V rámci celého předmětu bude kladem důraz na komunikaci v rovinách: zdravotník-zdravotník, zdravotník-dětský pacient a zdravotník rodič.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vypracování seminární práce na zadané téma se zaměřením na dětský věk, aktivita studenta při výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Basu, A., Faust, L. (2013). Umění úspěšné komunikace. Praha: Grada.
-
Bednář, Vojtěch. (2012). Krizová komunikace s médii. Praha: Grada.
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc.
-
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha:Grada.
-
Evangelu, J.E. (2013). Krizová komunikace: efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: Key Publishing.
-
Janáčková, L., Weiss, P. (2008). Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál.
-
Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
-
Linhartová, V. (2007). Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing.
-
Plevová, I., Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada.
-
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.
-
Špačková, A. (2015). Trénink techniky řeči. Praha: Grada.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. - MAHROVÁ, G. (2006). Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada.
-
VODÁČKOVÁ, D. (2007). Krizová intervence. Praha: Portál.
-
Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
-
Vymětal, Š. (2009). Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada Publishing.
-
Zacharová E. (2016). Komunikace v ošetřovatelské praxi. Grada, Praha.
|