Předmět: Komunikace ve zdravotnictví

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Komunikace ve zdravotnictví
Kód předmětu HUM/DSA05
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zástavová Kristýna, Mgr.
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Celkový rozsah předmětu je 44 hodin, z toho je 24 kontaktních a 20 hodin nekontaktních. Témata 1.Úvod do mezilidské komunikace 2.Verbální a neverbální komunikace 3.Komunikace ve zdravotnictví - specifika, dovednosti, možnosti, komunikace s rodinou a příbuznými 4.Komunikace s dětmi, sdělování diagnózy dětskému pacientovi 5.Komunikace se specifickými pacienty - agresivní, úzkostní, depresivní, sociálně znevýhodnění, umírající, kontakt s pozůstalými 6.Komunikace s umírajícím a těžce nemocným dítětem a jeho rodinou, dětská hospicová péče 7.Sdělování nepříznivých zpráv a informací, 8.Zvládání stresových situaci 9.Jak hovořit s dětmi o smrti 10.Komunikace vedoucí ke zvýšení compliance u dětí

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět se zabývá tématy: komunikace ve zdravotnictví - specifika, dovednosti, možnosti, komunikace s rodinou a příbuznými, komunikace se specifickými pacienty - agresivní, úzkostní, depresivní, sociálně znevýhodnění, umírající, kontakt s pozůstalými. Dále sdělování nepříznivých zpráv a informací, zvládání stresových situaci, syndrom vyhoření a jeho prevence. Práce se smrtí, možnosti hospicové péče, vyrovnávání se se smrtí a vlastní smrtelností. Předmět bude veden interaktivní, sebezkušenostní a prožitkovou formou. Metody práce - teoretický vhled, sebezkušenostní a zážitkové techniky, psychohry, nácvik, relaxační techniky, diskuze, vzájemné zkušenosti a konkrétní kazuistiky z praxe, Balintovské skupiny. V rámci celého předmětu bude kladem důraz na komunikaci v rovinách: zdravotník-zdravotník, zdravotník-dětský pacient a zdravotník rodič.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vypracování seminární práce na zadané téma se zaměřením na dětský věk, aktivita studenta při výuce.
Doporučená literatura
  • Basu, A., Faust, L. (2013). Umění úspěšné komunikace. Praha: Grada.
  • Bednář, Vojtěch. (2012). Krizová komunikace s médii. Praha: Grada.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc.
  • Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha:Grada.
  • Evangelu, J.E. (2013). Krizová komunikace: efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: Key Publishing.
  • Janáčková, L., Weiss, P. (2008). Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál.
  • Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
  • Linhartová, V. (2007). Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing.
  • Plevová, I., Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada.
  • Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.
  • Špačková, A. (2015). Trénink techniky řeči. Praha: Grada.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. - MAHROVÁ, G. (2006). Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada.
  • VODÁČKOVÁ, D. (2007). Krizová intervence. Praha: Portál.
  • Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
  • Vymětal, Š. (2009). Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada Publishing.
  • Zacharová E. (2016). Komunikace v ošetřovatelské praxi. Grada, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Pediatrické ošetřovatelství (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní