Předmět: Vývojová psychologie

» Seznam fakult » FZV » HUM
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu HUM/DSA02
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dobešová Cakirpaloglu Simona, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Celkový rozsah předmětu je 44 hodin, z toho je 31 kontaktních a 13 hodin nekontaktních. Blok I. Úvod do vývojové psychologie. Periodizace a pojetí vývojové psychologie. Obecná charakteristika vývojových období od prenatálního období do puberty. Nefunkční socializace v dětském věku, deprivace dítěte. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Blok II. Období prenatální, novorozenecké, kojenecké, období batolete, předškolní věk. Bezpečná vztahová vazba. Tělesný vývoj. Kognitivní vývoj. Emoční vývoj. Psychosomatické problémy dětí do předškolního věku. Blok III. Školní věk, mladší školní věk, starší školní věk (puberta). Tělesný vývoj. Kognitivní vývoj. Emoční vývoj. Psychosomatické problémy dětí ve školním věku. Poruchy chování, poruchy učení.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět vývojová psychologie představuje soustavný výklad psychického vývoje člověka od prenatálního věku přes dospělost až do konce lidského života. Zaměřuje se na logiku vývoje, charakterizuje v každém období stav jednotlivých psychických funkcí i specifické problémy vyskytující se v dané fázi vývoje a jejich praktické důsledky pro pochopení chování člověka a pro přístup k němu. Tento předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry v pediatrickém ošetřovatelství.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Ústní forma.
Doporučená literatura
  • Beins, B. (2012). Developmental Psychology. New York: Facts on File.
  • Brisch, K. (2011). Bezpečná vztahová vazba. Trenčín: Vydavatelství F.
  • Kolařík, M. (2011). Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing.
  • Kozáková, R. (2014). Základy obecné a vývojové psychologie pro studenty nelékařských zdravotnických oborů. UP Olomouc.
  • Krejčířová, D., & Langmeier, J. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • Lazurenko, O. (2014). Psychology And Pedagogics. Createspace.
  • Lindsay, A. A. (2016). The New psychology. Its basic principles and Practical formulas. Wentworth Press.
  • NADEAU, M. (2003). Relaxační hry s dětmi. Praha : Portál.
  • Slaměník I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Grada.
  • Slezáčková A. (2012). Původce pozitivní psychologií. Grada.
  • Thorová K. (2014). Vývojová psychologie. Portál.
  • Zacharová E., Hermanová M.,Šrámková J. (2007). Zdravotnická psychologie. Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Pediatrické ošetřovatelství (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní