Předmět: Kinesiotherapy - Clinical Practice in Pedaitraics and Neonatology

» Seznam fakult » FZV » FYT
Název předmětu Kinesiotherapy - Clinical Practice in Pedaitraics and Neonatology
Kód předmětu FYT/PTA43
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gaul Aláčová Petra, Mgr. Ph.D.
  • Můčková Anita, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Topics of practical lectures: -Practice is focused on neonatal examination - examination and evaluation of primitive reflexes, spontaneous movement and provoked reactions. Based on the examination students will learn how to establish global model of child's psychomotor age or determine the degrees of central coordination disorder. -Certified physiotherapist will explain and show them the principles of Vojta reflex locomotion and Bobath concept. -Students will also acquire knowledge of the specifics of respiratory physiotherapy in children (neurophysiological facilitation breathing, respiratory hygiene techniques, breath ingexercises, train ingofrespiratory muscles, practicing inhalation technique and others). -Students will be introduced to the possibilities of instrumented respiratory rehabilitation (flutter, acapella choice and other strainer) and thein potential use in the most frequent diagnoses. -In intensive care for newborns students will become familiar with the monitoring of children, the concept of basal stimulation, kangaroo care and position as per developmental kinesiology. -The focus of rehabilitation at the pediatric clinics on children with cystic fibrosis, haemophilia, children with hematoma cancer diagnoses. Celkový rozsah předmětu je 54 hodin, z toho 30 kontaktních a 24 nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Clinical practice in pediatrics and neonatology takes place at the Neonatology department and the Pediatric Clinic.
The aim is a comprehensive examination of postural functions in children: posture, mastery of basic motor skills due to age, fine motor tests, examination trigonometric joint mobility and muscle test examination, and appropriate therapy.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Active participation in practical lectures
Doporučená literatura
  • CAMPBELL, K., PALISANO, R. J., ORLIN, M. N. (2012). Physical Therapy for Children. Elsevier.
  • Kolář, P. (2013). Clinical rehabilitation. Praha: Galén.
  • McDONALD, Mhairi G. (2013). Atlas of procedures in neonatology. Philadelphia: Wolters Kluwer.
  • RAHLIN, Mary. (2016). Physical therapy for children with cerebral palsy: an evidence-based approach. Thorofare, NJ: SLACK Incorporated.
  • ZITELLI, Basil J, Sara C MCINTIRE a Andrew J NOWALK. (2012). Zitelli and Davis' Atlas of pediatric physical diagnosis. Philadelphia, PA: Saunders Elsevier.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Physiotherapy (2019) Kategorie: Zdravotnictví 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní