Předmět: Komprehenzivní rehabilitace

» Seznam fakult » FZV » FYT
Název předmětu Komprehenzivní rehabilitace
Kód předmětu FYT/KRK22
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Petr, doc. MUDr. Ph.D., MBA
  • Vyskotová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osnova: - Komprehensivní rehabilitace a její složky. - Aspekt léčebné rehabilitace: spolupráce fyzioterapeuta, ergoterapeuta, ortotika-protetika, biomedicínského inženýra v terapii pacientů s těžkým tělesným postižením. Uplatnění robotické rehabilitace, telerehabilitace, virtuální reality a dalších moderních postupů v klinické praxi. - Aspekt předpracovní a pracovní rehabilitace: spolupráce s úřady práce, s průmyslovými podniky. Ergodiagnostika, ergonomie pracovních míst, preventivní programy pro zaměstnance. Chráněná pracovní místa. - Aspekt pedagogické rehabilitace: spolupráce se speciálními pedagogy (klinickým logopedem, surdopedem, etopedem). Trénink kognitivních funkcí, komunikace, neurorehabilitace. - Aspekt sociální rehabilitace: spolupráce se sociálními pracovníky. Rozvoj sociální adaptace, upevnění soběstačnosti, sociální zajištění, bydlení, domácnost, volnočasové aktivity. - Aspekt psychologické rehabilitace: spolupráce s psychology a psychoterapeuty. - Právní a ekonomické hledisko: spolupráce s úřady, ekonomy. Státní politika podpory osob se zdravotním postižením. Legislativní podpora práv osob s postižením, psychologická podpora klientů a pečovatelů, finanční zajištění. - Technická podpora: kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným a smyslovým postižením, detekce interiérových a exteriérových bariér, návrhy řešení.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět studentům umožňuje zorientovat se v současných požadavcích na týmovou spolupráci odborníků v oblasti komprehensivní rehabilitace. Získají komplexní informace o možnostech poskytování komprehenzivní rehabilitace a organizaci rehabilitační péče v ČR. Získají kompetenci spolupodílet se na tvorbě integrovaných individuálních léčebných plánů s cílem maximální resocializace pacienta.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Doporučená literatura
  • Bartoš, A. & Raisová, M. (2015). Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti.. Praha: Mladá fronta, Aeskulap.
  • Creek, J. & Lougher, L. (2008). Occupational Therapy and Mental Health, 4th Edition.. London: Churchill Livingstone.
  • Hutař, J. (1996). Sociálně-právní minimum pro zdravotně postižené.. Praha: SzdP ČR.
  • Chui, K. K., Jorge, M., Yen, S. C. & Lusardi, M. M. (2020). Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation, 4th Edition.. Elsevier.
  • Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
  • MPSV ČR. (2016). Doporučený postup č. 1/2016 na podporu realizace postupného systému sociální a pracovní rehabilitace osob se zdravotním postižením.. Praha: MPSV.
  • MPSV ČR. (2012). Základní východiska zavedení koordinované rehabilitace zdravotně postižených v ČR.. Praha: MPSV ČR.
  • Salvendy, G. & Karwowski, W. (2021). Handbook of Human Factors and Ergonomics, 5th Edition.. Wiley.
  • VOSTRÝ, M., VETEŠKA, J. (2021). Kognitivní rehabilitace seniorů. Psychosociální a edukační souvislosti. Praha.
  • Votava, J. (2003). Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum.
  • Wilken, J., Pierre, A. & Hollander, D. (2013). Rehabilitation and Recovery: A Comprehensive Approach.. Amsterdam: SWP Publishers.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr