Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Pohybový systém a mechanizmy jeho řízení 2. Fyzioterapie a její metody 3. Kineziologické vyšetření 4. Pánevní dno a jeho funkce z hlediska pohybového systému 5. Metoda Ludmily Mojžíšové 6. Funkční poruchy pohybového systému 7. Fyzioterapie v těhotenství 8. Fyzioterapie po porodu 9. Fyzioterapie v šestinedělí 10. Koncept bazální stimulace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 34 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základními mechanizmy řízení pohybového systému a jeho dělením. Dále jsou studenti seznámeni s obecnými principy fyzioterapie a jejími součástmi a se základním vyšetřením pohybového systému. Výuka je poté zaměřena na oblast pánevního dna a jeho funkce v kontextu celého pohybového systému. Jako diagnostický i terapeutický podklad je zařazena přednáška o psychomotorickém vývoji, také vzhledem k hodnocení postury novorozence a kojence. Specifickou část tvoří využití základních rehabilitačních postupů v oblasti gynekologie ? při gynekologických onemocněních a po gynekologických operacích a v oblasti porodnictví ? v těhotenství, po porodu a v šestinedělí. Studenti jsou seznámeni s funkčními poruchami pohybového systému obecně a s nejfrekventovanějšími funkčními poruchami pohybového systému v těhotenství ? syndrom karpálního tunelu, diastáza musculi recti abdominorum, low back pain, plochonoží. Další část tvoří seznámení s principy bazálního konceptu a jeho aplikace v praxi.
Po absolvování výuky bude student schopen aplikovat základní principy fyzioterapeutických metod a bude tak moci pacientky motivovat při cvičení a poskytnout jim základní poradenství v této oblasti se zaměřením také na funkční poruchy pohybového systému v těhotenství. Specificky bude student znát základní cvičení pánevního dna a ošetření dysfunkcí a poranění pánevního dna fyzioterapeutickými metodami. Student bude schopen uplatnit principy fyzioterapie v těhotenství, po porodu a v šestinedělí s důrazem na ošetření a práci s poporodní jizvou a na aktivaci pohybového systému v prevenci a základním ošetření v těhotenství, po porodu a v šestinedělí. Student bude znát psychomotorický vývoj novorozence a kojence a bude schopen upozornit na jeho hrubé odchylky. Dále bude student schopen aplikovat základy konceptu bazální stimulace v praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
100% účast v celém rozsahu výuky předmětu. Prokázání orientace v problematice při závěrečném hodnocení výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
Hnízdil, J. a kol. (1996). Léčebné rehabilitační postupy Ludmily Mojžíšové. Grada.
-
Kolář, P. (2010). Rehabilitace v klinické praxi. Praha.
-
MACHOVÁ, L., PODĚBRADSKÁ, R., STEPAŇUKOVÁ, M. (2018). Základy respirační fyzioterapie pro praktické lékaře.
-
Netter, F. H., & Hansen, J. T. (2005). Anatomický atlas člověka. Praha: Grada Publishing.
-
Poděbradská, R. (2018). Komplexní kineziologický rozbor, funkční poruchy pohybového systému. Praha.
-
PODĚBRADSKÁ, R. ŠARMÍROVÁ, M. (2018). Funkční poruchy pohybového systému v těhotenství.
-
PODĚBRADSKÝ, J., PODĚBRADSKÁ, R. (2009). Fyzikální terapie. Manuál a algoritmy.. Praha: Grada Publ.
-
SKALIČKOVÁ-KOVÁČIKOVÁ, V. (2017). Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty.
-
Švestková, O., Angerová, Y. (2017). Rehabilitace motoriky člověka. Fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada.
-
Volejníková, H. (2002). Cvičení v práci porodní asistentky. Brno: IDVZP.
|