Vyučující
|
-
Kučerová Marcela, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
1.Systém sociálních služeb. 2.Osobní asistence. 3.Domácí péče. 4.Podporované bydlení. Chráněné bydlení. 5.Pracovní uplatnění osob zdravotně znevýhodněných. 6.Chráněné pracovní místo, chráněná pracovní dílna. 7.Podporované zaměstnávání. Celkový rozsah předmětu je 27 hodin, z toho 15 kontaktních hodin a 12 nekontaktních hodin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty s Mezinárodní klasifikací funkčních schopností, disability a zdraví (MKF, ICF). Představuje nové pojmy klasifikace, komponenty a kvalifikátory. Cílem předmětu je rozšíření a získání ucelených znalostí o komprehenzivní rehabilitaci, kdy využití konceptu komprehenzivní rehabilitace umožní obsáhnout problém zdravotně znevýhodněného jedince po všech stránkách, napomůže k vyřešení potíží, se kterými se jedinec každodenně potýká a umožní mu tak zvýšit kvalitu jeho života. Pro úspěšnou resocializaci jedince je nutné využívat všech složek rehabilitace, tedy zajistit mu nejen rehabilitaci léčebnou, ale také sociální, pedagogickou i pracovní. Představuje sociální rehabilitaci jako soubor specifických činností zaměřených na nácvik potřebných dovedností osoby se zdravotním postižením směřujících k dosažení samostatnosti a soběstačnosti v nejvyšší možné míře s ohledem na aktuální zdravotní stav. Podporuje jeho návrat do vlastního domácího prostředí a obnovení původního životního stylu.
Student po absolvování ovládá principy sociální politiky státu a musí zvládat doporučení pro daný konkrétní případ nemocného.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
BERNS, Roberta. M. (2001). Child, family, school, community: socialization and support. Fort Worth: Harcourt college publishers.
-
Matoušek, Koláčková, Kodymová. (2010). Sociální práce v praxi - specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha, Portál.
-
Musilová, A. Vočka, Z. Občanský zákoník v praxi sociální práce.
-
Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
-
Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2005). Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno: Masarykova univerzita.
-
Pfeiffer, J., & Švestková, O. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF.
-
Uzlová, I. (2010). Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál.
-
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
-
Zikl, P. (2014). Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Hradec Králové: Gaudeamus.
|