Předmět: Rehabilitace v intenzivní medicíně

» Seznam fakult » FZV » FYT
Název předmětu Rehabilitace v intenzivní medicíně
Kód předmětu FYT/FTB33
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zbořilová Lada, Mgr.
Obsah předmětu
1.Respirační fyzioterapie a dechová rehabilitace. 2.Vliv postury na respiraci. Dominance dýchání, práce s dechem jako s motorickou funkcí. 3.Obecné principy dechových cvičení k ovlivnění nervosvalové excitability. 4.Polohování jako facilitační prostředek. 5.Invazivní vstupy a monitorace na intenzivním lůžku. Hemodialýza, ECMO atd. 6.Zásady, principy a možnosti umělé plicní ventilace u dospělých a dětských pacientů. 7.Sekundární změny v důsledku dlouhodobé oxygenoterapie. 8.Dechové trenažéry, cough assist a práce s nimi. 9.Pacient s poruchou vědomí, koma, vegetativní stav, apalický a bulbární syndrom. 10.Respirační fyzioterapie na standardním lůžku. 11.Respirační fyzioterapie na intenzivním lůžku. 12.Význam ventilačních režimů a možnosti použití. 13.Polohování, handling a mobilizace pacienta. 14.Demonstrace na nemocném v respirační tísni. 15.Využití dechových pomůcek na oddělení intenzivní péče. Celkový rozsah předmětu je 54 hodin, z toho 15 kontaktních hodin a 39 nekontaktních hodin.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Přiblížení praxe a teoretických východisek rehabilitace v intenzivní medicíně. Je prezentován systém respirační fyzioterapie u pacientů na intenzivní péči. Seznámení s umělou plicní ventilací a oxygenoterapií obecně. Problematika dětského pacienta na intenzivním lůžku.
Studenti se seznámí s obecnými principy respirační fyzioterapie vedoucí k ovlivnění nervosvalové excitability, snížení bronchiální obstrukce, zlepšení průchodnosti dýchacích cest a zefektivnění respirace u nemocných v intenzívní péči.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Ústní a praktické zkoušení získaných dovedností. Analýza průběžného výkonu studenta. Diskuze.
Doporučená literatura
  • Kolář, P. (2013). Clinical rehabilitation. Praha: Galén.
  • LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M., ANGEROVÁ, Y., ŠVESTKOVÁ, O. Pacient ve vegetativním stavu a jeho rehabilitace. Česká a Slovenská neurologie a neurochirurgie.
  • Lippertová-Grünerová, M. (2013). Rehabiliace pacientů v kómatu. Praha: Galén.
  • Máček, M. , Smolíková, L. (2010). Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno.
  • MAIN, E., DENEHY, L. (2016). Cardiorespiratory physiotherapy: Adults and Paediatrics. Edinburgh: Elsevier.
  • Vojta, V., Peters, A. (1995). Vojtův princip. Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze.. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní