Vyučující
|
-
Tomsa Marek, Mgr.
-
Plháková Vendula, Mgr.
-
Pudilová Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Principy a strategie rehabilitace nemocných s ložiskovým neurologickým onemocněním a po neurochirurgické intervenci. Racionální rehabilitace nemocných po cévní mozkové příhodě. Principy a strategie rehabilitace nemocných s poškozením míchy cévní a traumatické geneze, po neuroifekcích s převažujícím postižením míšních motoneuronů a polyneuroradikul. syndromy. Princip a strategie rehabilitace nemocných s topickou patologií periferních nervů a nervových kořenů v krční a bederní části páteře. Princip a strategie rehabilitace nemocných s topickou patologií skeletu páteře (cervikální myelopatie, stavy po úrazech a operacích páteře, strukturální skoliózy, spondylolisthezy). Principy a strategie rehabilitace nemocných s "centrální neložiskovou" patologií CNS (perinatální encefalopatie, degeneratívní demyelinisační onemocnění ALS, RS, atd.). Principy a strategie rehabilitace nemocných s funkčními muskuloskeletními syndromy páteře. Cílená fyzioterapie ústavně rehabilitovaných nemocných FNO. Celkový rozsah předmětu je 216 hodin, z toho 96 kontaktních hodin a 120 nekontaktních hodin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Studenti získají syntetický pohled na pohybovou terapii v klinických podmínkách a základy terapeutické rutiny s kontrolovanou praxí na vybraných lůžkách u nejčastějších kategorií nemocných. Aplikace kineziologických a neurofyziologických znalostí u nejčastějších kategorií nemocných na rehabilitačním lůžkovém oddělení.
Student po absolvování zvládne syntézu kineziologického vyšetření pacienta s danou diagnózou a aplikuje cílenou kinezioterapeutickou a fyzikální strategii v jednotlivých klinických oborech. Bude schopen řešit rehabilitační a edukační programy u jednotlivých pacientů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
FYT/FTB23 a zároveň FYT/FTB22 a zároveň FYT/FTB27
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozhovor
Aktivní účast na seminářích a praktických cvičeních.Praktická zkouška ze získaných znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
Adler, S. S., Beckers, D., &Buck, M. (2008). PNF in Practice: an illustrated guide. Heidelberg: Springer.
-
Bastlová, P. (2013). Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. Olomouc: VOP 2013.
-
Frost, R. (2013). Aplikovaná kineziologie: základní principy a techniky. Olomouc: Fontána.
-
GJELSVIK, B. E. B. (2008). The Bobath Concept in adult neurology. Stuttgart: Georg Thieme Verlag.
-
Kolář, P. a kol. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
-
Lewit, K. (2003). Manipulační léčba v myoskeletární medicíně. Praha: Sdělovací technika.
-
MEADOWS, Linzi., Sue RAINE a Mary LYNCH-ELLERINGTON. (2009). Bobath concept: theory and clinical practice in neurological rehabilitation. Iowa: Wiley-Blackwell.
-
Opavský, J. (2003). Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Trojan S. a kol. (2001). Fyziologie a léčebná rehabilitace a motoriky člověka. Grada Praha.
-
Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.
|