Předmět: Speciální pedagogika a její využití v ergoterapii

» Seznam fakult » FZV » FYT
Název předmětu Speciální pedagogika a její využití v ergoterapii
Kód předmětu FYT/ETB38
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Špinarová Gabriela, Mgr. Ph.D.
  • Kučerová Marcela, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Uvedení do problematiky v oblasti somatopedie, kompenzační pomůcky (jejich předepisování, úhrada, zákon 329/2011), spolupráce somatoped ? ergoterapeut, oblast spolupráce PADL, možné intervence zaměřené na oblast hrubé i jemné motoriky - pomůcky pro děti i dospělé, koordinace, spolupráce s lékaři, interdisciplinární spolupráce, hodnocení, testové metody, příklady u konkrétních typů onemocnění, bezpečnost v kontextu osob se zdravotním postižením. Terapie ve speciální pedagogice s ohledem na ergoterapii (umělecké terapie, činnostní a pracovní terapie, terapie hrou, herní specialista, animoterapie, praktické využití). Gafomotorika. Specifika ergoterapie v klinické logopedii - spolupráce s klinickým logopedem v oblasti poruch polykání (správná poloha klienta při podání stravy, orofaciální stimulace, prvky RST, kompenzační pomůcky, úprava stravy a její servírování), NKS a hledání komunikačního kanálu, funkční komunikace, stanovení vhodné ergoterapeutické strategie v intervenci klinického logopeda, AAK, kognitivně komunikační porucha u syndromu demence - návaznost na intervenci klinického logopeda.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získání základních vědomostí, orientace v dané problematice české speciální pedagogiky v kontextu historického, evropského a světového vývoje a současného stavu s možným výhledem k předpokládané budoucnosti, se zvláštním zřetelem k somatickému, senzorickému a mentálnímu postižení a kombinovaným vadám, poruchám pohybového aparátu, s přihlédnutím k terapiím ve speciální pedagogice.
Studenti získají přehled a základní vědomosti v oboru speciální pedagogiky ve výše uvedených kontextech s ohledem na potřeby oboru ergoterapie v dané problematice.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Edelsberger, L. et al. (2000). Defektologický slovník. Jinočany: H & H.
  • Müller, O. (2005). Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (2001). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido.
  • Valenta, M., & Hutyrová, M. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.
  • Valenta, M. (2015). Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní