Vyučující
|
-
Kučerová Marcela, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
Systém sociálních služeb. Osobní asistence. Domácí péče. Podporované bydlení. Chráněné bydlení. Pracovní uplatnění osob zdravotně znevýhodněných. Chráněné pracovní místo, chráněná pracovní dílna. Podporované zaměstnávání. Celkový rozsah předmětu je 27 hodin, z toho 15 kontaktních a 12 nekontaktních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty s Mezinárodní klasifikací funkčních schopností, disability a zdraví (MKF, ICF). Představuje nové pojmy klasifikace, komponenty a kvalifikátory. Cílem předmětu je rozšíření a získání ucelených znalostí o komprehenzivní rehabilitaci, kdy využití konceptu komprehenzivní rehabilitace umožní obsáhnout problém zdravotně znevýhodněného jedince po všech stránkách, napomůže k vyřešení potíží, se kterými se jedinec každodenně potýká a umožní mu tak zvýšit kvalitu jeho života. Pro úspěšnou resocializaci jedince je nutné využívat všech složek rehabilitace, tedy zajistit mu nejen rehabilitaci léčebnou, ale také sociální, pedagogickou i pracovní. Představuje sociální rehabilitaci jako soubor specifických činností zaměřených na nácvik potřebných dovedností osob se zdravotním postižením směřujících k dosažení samostatnosti a soběstačnosti v nejvyšší možné míře s ohledem na aktuální zdravotní stav. Podporuje jeho návrat do vlastního domácího prostředí a obnovení původního životního stylu.
Studenti získájí ucelené znalosti o komprehenzivní rehabilitaci.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
BERNS, Roberta. M. (2001). Child, family, school, community: socialization and support. Fort Worth: Harcourt college publishers.
-
Matoušek O. (2005). Sociální práce v praxi. Praha Portál.
-
Musilová, A. Vočka, Z. Občanský zákoník v praxi sociální práce.
-
Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
-
Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2005). Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno: Masarykova univerzita.
-
Pfeiffer, J., & Švestková, O. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF.
-
Uzlová, I. (2010). Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál.
-
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
-
Zikl, P. (2014). Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Hradec Králové: Gaudeamus.
|