Předmět: Základy rekvalifikace a resocializace

» Seznam fakult » FZV » FYT
Název předmětu Základy rekvalifikace a resocializace
Kód předmětu FYT/ETB36
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kučerová Marcela, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Systém sociálních služeb. Osobní asistence. Domácí péče. Podporované bydlení. Chráněné bydlení. Pracovní uplatnění osob zdravotně znevýhodněných. Chráněné pracovní místo, chráněná pracovní dílna. Podporované zaměstnávání. Celkový rozsah předmětu je 27 hodin, z toho 15 kontaktních a 12 nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty s Mezinárodní klasifikací funkčních schopností, disability a zdraví (MKF, ICF). Představuje nové pojmy klasifikace, komponenty a kvalifikátory. Cílem předmětu je rozšíření a získání ucelených znalostí o komprehenzivní rehabilitaci, kdy využití konceptu komprehenzivní rehabilitace umožní obsáhnout problém zdravotně znevýhodněného jedince po všech stránkách, napomůže k vyřešení potíží, se kterými se jedinec každodenně potýká a umožní mu tak zvýšit kvalitu jeho života. Pro úspěšnou resocializaci jedince je nutné využívat všech složek rehabilitace, tedy zajistit mu nejen rehabilitaci léčebnou, ale také sociální, pedagogickou i pracovní. Představuje sociální rehabilitaci jako soubor specifických činností zaměřených na nácvik potřebných dovedností osob se zdravotním postižením směřujících k dosažení samostatnosti a soběstačnosti v nejvyšší možné míře s ohledem na aktuální zdravotní stav. Podporuje jeho návrat do vlastního domácího prostředí a obnovení původního životního stylu.
Studenti získájí ucelené znalosti o komprehenzivní rehabilitaci.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Písemný test.
Doporučená literatura
  • BERNS, Roberta. M. (2001). Child, family, school, community: socialization and support. Fort Worth: Harcourt college publishers.
  • Matoušek O. (2005). Sociální práce v praxi. Praha Portál.
  • Musilová, A. Vočka, Z. Občanský zákoník v praxi sociální práce.
  • Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
  • Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2005). Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno: Masarykova univerzita.
  • Pfeiffer, J., & Švestková, O. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF.
  • Uzlová, I. (2010). Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • Zikl, P. (2014). Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Hradec Králové: Gaudeamus.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní