Předmět: Ergoterapie v pediatrii

» Seznam fakult » FZV » FYT
Název předmětu Ergoterapie v pediatrii
Kód předmětu FYT/ETB34
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vyskotová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Hrubišová Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Vývojové principy důležité pro obor ergoterapie Vývoj dítěte (definice), prenatální vývoj Postnatální vývoj do 1 roku Vývoj od 1 roku Hra jako terapeutický prostředek v ergoterapii (hra malých, větších dětí) Dětská mozková obrna Základní rehabilitační přístupy v dětské terapii (Vojta, Bobath) Koncept senzorické integrace Problematika nácviku ADL u dětí (pomůcky pro ADL, správná technika krmení) Exkurze do specializované dětské ambulance Celkový rozsah předmětu je 54 hodin, z toho 32 kontaktních a 22 nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Teoreticko-praktický předmět je zaměřen na zvládnutí problematiky vývoje dítěte od prenatálního období až do dospělosti, možnosti využití hry jako terapeutického prostředku. Zabývá se též dětskou mozkovou obrnou a možnostmi ergoterapie při DMO, seznámí studenty se základními rehabilitačními přístupy. Při praktických nácvicích budou moci stanovovat terapii dle videí, nacvičovat krmení při modelových situacích a vidět komplexní rehabilitační přístup při exkurzi ve specializovaném zařízení.
Studenti získají znalosti a praktické dovednosti nutné pro provádění cílené ergoterapie u dětských pacientů s ohledem na specifika její cílové skupiny.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast na exkurzi, aktivní účast na cvičeních, písemný test.
Doporučená literatura
  • AYRES, A. Jean a Jeff ROBBINS. (2005). Sensory integration and the child: understanding hidden sensory challenges. Los Angeles.
  • Chmelová, I. (2011). Bobath koncept v pediatrické praxi. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Klusoňová, E. Ergoterapie v praxi.
  • Kolář, P. a kol. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
  • Krivošíková, M. (2011). Úvod do ergoterapie. Praha. Grada.
  • Pfeiffer, J. Neurologie v rehabilitaci.
  • Svobodová, J. (1997). Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC se zaměřením na rozvoj grafomotoriky. Brno: Masarykova univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní