Předmět: Ergoterapeutické postupy

» Seznam fakult » FZV » FYT
Název předmětu Ergoterapeutické postupy
Kód předmětu FYT/ETB24
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Špannerová Renáta, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Soběstačnost a ADL Ergoterapie v ortopedii Ergoterapie v chirurgii a traumatologii Ergoterapie v interním lékařství Ergoterapie v neurologii Ergoterapie v pediatrii Ergoterapie v geriatrii Ergoterapie v psychiatrii Ergoterapie v sociální, pedagogické a pracovní rehabilitaci Celkový rozsah předmětu je 54 hodin, z toho 34 kontaktních a 20 nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Teoreticko-praktický předmět zaměřený na ergoterapeutické postupy v jednotlivých klinických oborech, zahrnující možnosti vyšetření u daných diagnóz, stanovení terapeutického plánu, edukaci pacienta a rodinných příslušníků, výběr vhodných ergoterapeutických prostředků, kompenzačních pomůcek a navržení optimální terapie. Praktický nácvik strategií pro podporu a výcvik ADL (personálních a instrumentálních všedních denních činností souvisejících se sebeobsluhou a soběstačností pacienta).
Student by měl být po absolvování schopen propojit znalosti funkční pohybové diagnostiky a vyšetřovacích postupů s metodikami používanými v ergoterapii v klinických oborech a následně aplikovat tyto postupy u vybraných diagnóz.
Předpoklady
nespecifikováno
FYT/ETB04

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi.
  • Čížková, K. (2005). Tanečně-pohybová terapie. Praha: Triton.
  • Hátlová, B., & Suchá, J. (2005). Kinezioterapie demencí: pohybová cvičení v léčbě demencí. Praha: Triton.
  • Jelínková, J., Krivošíková, M., Šajtárová, L. (2009). Ergoterapie. Praha: Portál.
  • Kantor, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích.
  • Klusoňová, E. Ergoterapie v praxi.
  • Kolář, P. a kol. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
  • Krivošíková, M. (2011). Úvod do ergoterapie. Praha. Grada.
  • Liebmann, M. (2005). Skupinová arteterapie. Praha: Portál.
  • Lippertová-Grünerová, M., Pfeiffer, J., & Švestková, O. (2005). Neurorehabilitace. Praha: Galén.
  • Lippertová-Grünerová, M. (2013). Rehabiliace pacientů v kómatu. Praha: Galén.
  • Lippertová-Grünerová, M. (2009). Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén.
  • Ludíková, L. (2016). Vybrané faktory ovlivňující kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • NEUBAUEROVÁ, L.; JAVORSKÁ, M.; NEUBAUER, K. (2011). Ucelená rehabilitace osob s postižením centrální nervové soustavy. Hradec Králové.
  • WORLD HEALTH ORGANIZATION. (2001). Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní