Vyučující
|
-
Vyskotová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Holzer Lubomír, PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
Předmět muzikoterapie. Teorie muzikoterapie. Interdisciplinární rozdělení muzikoterapie. Celostní muzikoterapie, teorie a praxe. Základy a principy celostní muzikoterapie. Fyziologie a psychologie vnímání a poslechu hudby. Neurofyziologie poslechu hudby. Základní postupy a techniky muzikoterapie a jejich použití v ergoterapii. Praktická cvičení z muzikoterapie s využitím hry na muzikoterapeutické hudební nástroje v celostní muzikoterapii. Lidský hlas a zpěv v muzikoterapii a aplikace jeho použití v ergoterapii. Celkový rozsah předmětu je 27 hodin, z toho 20 kontaktních a 7 nekontaktních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu muzikoterapie je získání úvodních znalostí z oboru muzikoterapie, z jeho metodologie, historie a vývoje v české republice a ve světě. Rozdělení muzikoterapie podle disciplinárního zaměření muzikoterapeutů a dle vymezení pojmu předmětu muzikoterapie. Teorie celostní muzikoterapie. Získání použitelných nástrojů pro práci ergoterapeuta. Celostní muzikoterapie v praxi.
Studenti jsou seznámeni s oborem muzikoterapie a jeho technikami, včetně získání použitelných nástrojů pro práci ergoterapeuta.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Úspěšné absolvování přednášek, seminářů a cvičení. Ověření získaných vědomostí a dovedností kolokviem, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Edelsberger, L. et al. (2000). Defektologický slovník. Jinočany: H & H.
-
Ganong, W. F. (2005). Přehled lékařské fyziologie. Praha: Galén.
-
Holzer, L., Drlíčková, S. (2012). Celostní muzikoterapie v institucionální výchově: metoda Lubomíra Holzera: expresivní terapeutické metody - cesta ke změně v institucionální výchově: učební texty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Lewis, D. (2000). Tao dechu: naučte se správně dýchat. Hodkovičky: Pragma.
-
Marek, V. (2002). Hudba jinak. Eminent - Praha.
-
Marek, V. (2002). Tajné dějiny hudby: zvuk a ticho jako stav vědomí. Eminent - Praha.
-
MÜLLER, O. a kol. (2005). Terapie ve speciální pedagogice.. Olomouc: UP Olomouc.
-
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (2001). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido.
-
Poledňák, Ivan. (1984). Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Editio Supraphon.
-
Sacks, Oliver. (2015). Musicophilia: příběhy o vlivu hudby na lidský mozek. Praha: Dybbuk.
|