Předmět: Testování jemné motoriky

» Seznam fakult » FZV » FYT
Název předmětu Testování jemné motoriky
Kód předmětu FYT/ETA38
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vyskotová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Ivana, Bc.
Obsah předmětu
Testování manipulačních funkcí - testování jednotlivých parametrů; orientační testy, testové baterie, funkční test ruky, dynamometrie. Standardizované testy jemné motoriky - Jebsen-Taylorův test, Test manipulačních funkcí, NHPT, Purdue Pegboard Test, aplikace do klinické praxe. Testování somatosenzorických funkcí - orientační testy čití, standardizované testy, testové baterie - aplikace do klinické praxe. Testování ADL - Barthel Index, FIM, implementace do klinické praxe. Hodnocení percepčních funkcí. Testování funkcí orofaciální oblasti, implementace do klinické praxe Celkový rozsah předmětu je 54 hodin, z toho 40 kontaktních a 14 nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Teoreticko-praktický předmět zaměřený na zvládnutí základů testování jemné motoriky.
Student by měl být schopen po absolvování předmětu provádět vybrané standardizované i nestandardizované testy hodnotící jemnou motoriku.
Předpoklady
nespecifikováno
FYT/ETB04

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Splnění všech úkolů semináře, vypracování projektu práce.
Doporučená literatura
  • CARR, Janet a Roberta SHEPHERD. (2011). Neurological rehabilitation: Optimizing Motor Performance. Elsevier.
  • Cooper, C. (2007). Fundamentals of Hand Therapy. Clinical Reasoning and Treatment Guidelines for Common Diagnose sof the Upper Extremity. St. Louis: Mosby Elsevier.
  • Gúth, A. a kol. (1998). Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava: Liečreh.
  • Jelínková, J., Krivošíková, M., Šajtárová, L. (2009). Ergoterapie. Praha: Portál.
  • Kubínková, D., Křížová, A. (1997). Ergoterapie.. Vydavatelství UP, Olomouc.
  • Lippertová-Grünerová, M., Pfeiffer, J., & Švestková, O. (2005). Neurorehabilitace. Praha: Galén.
  • Macháčková, K. (2011). Základy testování v ergoterapii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • SHUMWAY-COOK, Anne a Marjorie H. WOOLLACOTT. (2012). Motor control: translating research into clinical practice.
  • Vaňásková, E. (2004). Testování v rehabilitační praxi - cévní mozkové příhody. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
  • Vyskotová, J. (2024). Jemná a komunikační motorika. Význam, vývoj, řízení a vybrané způsoby hodnocení z pohledu rehabilitace. Olomouc.
  • Vyskotová, J., Macháčková, K. Jemná motorika: Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní