Předmět: Ergoterapie u mentálních postižení

» Seznam fakult » FZV » FYT
Název předmětu Ergoterapie u mentálních postižení
Kód předmětu FYT/ETA34
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kučerová Marcela, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Intelekt a jeho poruchy Terminologie Klasifikace mentálního postižení Diagnostika mentálního postižení Etiologie mentálního postižení Specifika přístupu u osob s mentálním postižením Posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb u mentálně postižených Možnosti terapie a terapeutické cíle u osob mentálně postižených Specifika nácviku ADL u osob s postižením (příjem potravy, hygiena, oblékání, mobilita, apod.) Praktický nácvik terapie při modelových situacích Exkurze v DOZP Centrum Dominika Kokory, p.o. Celkový rozsah předmětu je 81 hodin, z toho 39 kontaktních a 42 nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Teoreticko-praktický předmět je zaměřen na seznámení studentů s problematikou mentálních postižení a možností využití ergoterapie u mentálně postižených osob. Nabyté znalosti budou studenti moci prakticky aplikovat při modelových situacích. V rámci exkurze uvidí studenti ergoterapii v Centrum Dominika Kokory, p.o. - Domov pro osoby se zdravotním postižením.
Po absolvování předmětu bude student znát základní problematiku mentálních postižení a bude schopen prakticky vést terapii s ohledem na specifika pacientů / klientů s mentálním postižením.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na cvičeních, účast na exkurzi, ústní kolokvium
Doporučená literatura
  • BEYER, Jannik a Lone GAMMELTOFT. (2006). Autismus a hra. Příprava herních aktivit pro děti s autismem. Praha: Portál.
  • CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi.
  • Galajdová, L., & Galajdová, Z. (2011). Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Praha: Portál.
  • Klivar, M. (2002). Nová arteterapie v psychopedii.
  • Klusoňová, E. Ergoterapie v praxi.
  • Kubínková, D., Křížová, A. (1997). Ergoterapie.. Vydavatelství UP, Olomouc.
  • Němec, R. (2013). Ošetřovatelská péče o duševně nemocné: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Newman, S., & Brejlová, D. (2004). Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál.
  • Valenta, M et al. (2007). Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
  • Valenta, M., Michalík, J., & Lečbych, M. (2012). Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada Publishing.
  • Vítková, M. Ergoterapie - aneb jak žít s handicapem.
  • Vítková, M. Význam ergoterapie v kognitivní rehabilitaci.
  • Vítková, M. Význam kognitivní rehabilitace u pacientů s poškozením mozku.
  • Vodáková, J. (2007). Speciální pracovní výchova a ergoterapie. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  • YALON-CHAMOVITZ, S., E. SALANIKIO, N. ARTZI, Y. PRIGAL a R. FISHMAN. Occupational Therapy and Intellectual and Developmental Disability Throughout the Life Cycle.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní