Předmět: Ergoterapie - neurovývojová hlediska

» Seznam fakult » FZV » FYT
Název předmětu Ergoterapie - neurovývojová hlediska
Kód předmětu FYT/ETA33
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gazdíková Johanka, Mgr.
  • Hrubišová Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Úvod do problematiky neurovývojového rámce vztahů v ergoterapii. Řízení motoriky, fyziologický vs. funkční pohyb. Spasticita. Bobath koncept u dospělých pacientů. Bobath koncept u dětských pacientů v oblasti ADL, psychomotorický vývoj dítěte. PANat metoda dle Margaret Johnstonové. Zrcadlová terapie (Mirror therapy). Senzomotorický přístup dle Roodové. Pohybová terapie Brunnstromové. Senzorická integrace a její dysfunkce. Koncept senzorické integrace dle Jean Ayersové. Constraint-Induced Movement Therapy. Synergická reflexní terapie dle dr. Pfaffenrota. Celkový rozsah předmětu je 108 hodin, z toho 39 kontaktních a 69 nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
V rámci teoreticko-praktického předmětu si studenti osvojí znalosti v oblasti neurovývojového rámce, potřebné pro použití zejména v klinické ergoterapeutické praxi. Ten čerpá především ze základu principů řízení motoriky, neuromuskulární facilitace a senzorické integrace s oporou ve vývojových teoriích. Dále budou představeny některé terapeutické koncepty a jejich principy, které v tomto rámci pracují. Získané teoretické dovednosti pak budou prohloubeny při praktických ukázkách a nácvicích v rámci semináře a posléze při praktických cvičeních v rámci smluvních zařízení u pacientů s neurologickým onemocněním.
Studenti získají základní orientaci v používaných terapeutických neurovývojových metodách a konceptech, osvojí si základní principy a jsou pak prvky některých vybraných konceptů také použít v klinické praxi.
Předpoklady
nespecifikováno
FYT/ETB27 a zároveň FYT/ETB24

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích a cvičeních, písemný test a ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • AYRES, A. Jean a Jeff ROBBINS. (2005). Sensory integration and the child: understanding hidden sensory challenges. Los Angeles.
  • GJELSVIK, B. E. B. (2008). The Bobath Concept in adult neurology. Stuttgart: Georg Thieme Verlag.
  • Chmelová, I. (2011). Bobath koncept v pediatrické praxi. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Kolář, P. a kol. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
  • Krivošíková, M. (2011). Úvod do ergoterapie. Praha. Grada.
  • Lippertová-Grünerová, M., Pfeiffer, J., & Švestková, O. (2005). Neurorehabilitace. Praha: Galén.
  • Lippertová-Grünerová, M. (2015). Rehabilitace po náhlé cévní mozkové příhodě. Praha: Galén.
  • MEADOWS, Linzi., Sue RAINE a Mary LYNCH-ELLERINGTON. (2009). Bobath concept: theory and clinical practice in neurological rehabilitation. Iowa: Wiley-Blackwell.
  • Štětkářová, I., Ehler, E., Jech, R. (2012). Spasticita a její léčba. Praha: Maxdorf.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní