Výuka předmětu klade důraz na komplexní úlohu vnitřních a vnějších faktorů při vzniku nemocí. Interpretuje pojem životní styl a zejména vyzdvihuje klíčovou úlohu výživy a bilance energie při vzniku civilizačních nemocí. Podrobněji informuje o etiopatogenezi, rozvoji a multiorgánových následcích hyperlipoproteinemie, obezity, arteriální hypertenze, inzulinorezistence, atd. Soustřeďuje se na faktory patofyziologie kostního metabolismu, kostní remodelace i poruch somatotropní a tyreotropní osy. Seznamuje studenta s patogenezou, klinickým obrazem a komplikacemi lokalizovaných a generalizovaných poruch kostry, včetně degenerativních a metabolických onemocnění kloubů. Zvláštní pozornost pak věnuje patofyziologii autoimunity a imunodeficietním stavům s manifestací v myoskeletalnímu systému. Předmět vysvětluje patogenezi poruch centrálního a periferního nervového systému, kvantitativních a kvalitativních poruch vědomí, záchvatových stavů, které demonstruje na klinických příkladech. Věnuje pozornost stavům snížené mobility, stárnutí a úloze neuropsychických, psychologických a sociálních faktorů. Součástí výuky je porozumění preventivním opatřením a kritériím hodnocení úspěšnosti různých preventivních a léčebných přístupů zahrnujících i metody tzv. alternativní medicíny.
|
-
Kohl, H. W. & Cook, H. D. (2013). Educating the Student Body: Taking Physical Activity and Physical Education to School.. The National Academies Press.
-
Sigmung, E. & Sigmundová, D. (2017). Parent-Child Physical Activity, Sedentary Behavior, and Obesity.. Palacký University Olomouc.
|