Vyučující
|
-
Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: - problematika filosofického a kritického myšlení, člověka, jazyka a komunikace základních pojmů logiky, - filosofické směry (empirismus, racionalismus, fenomenologie, hermeneutika a existencialismus) s přihlédnutím k jejich využití v ošetřovatelské teorii a výzkumu, problematika etiky a morálky, bioetiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získat znalosti z oblasti filosofických základů, které se uplatňují v ošetřovatelství, a to v oblasti teorie, výzkumu a praxe. Dále získat znalosti z oblasti bioetiky a ošetřovatelské etiky a umět je použít při argumentaci k jednotlivým morálním problémům a dilematům. Sekundárním cílem je rozvoj kritického myšlení studentů. Předmět je úvodem do filosofického způsobu myšlení, jako východiska humanitních věd, speciálně ošetřovatelství. Je rozdělen na dvě základní části.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vypracovat prezentaci na jednu ze základních témat předmětu. Použitá literatura musí obsahovat minimálně dva cizojazyčné zdroje, které jsou věnovány vybranému tématu. Celkově je požadováno více než pět literárních pramenů. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu v e-lerningovém prostředí Moodle (moodle.upol.cz). Dalším požadavkem je povinná účast na přednáškách.
|
Doporučená literatura
|
-
Beauchamp, T. L., & Childress, J. F. (2013). Principles of Biomedical Ethics, 7th Edition.. New York, N.Y: Oxford University Press.
-
Bernheim, R. G., Bonnie, R. J., & Melnick, A. L. (2015). Essentials of Public Health Ethics.. Jones & Barlett Learning.
-
Jennings, B. (2014). Bioethics, 4th Edition.. Macmillan Reference USA.
-
Roayl College of Nursing. (2011). Spirituality in Nursing Care: A Pocket Guide.. Londong: RCN.
-
Sara, T. F., & Johnstone, M. J. Ethics In Nursing Practice, 2nd Edition.. Oxford: Blackwell Science.
-
Thornton, T. (2011). Philosophy for Nursing. University of Central Lancashire.
|