1)Vznik spontánní a reflexní motoriky, biologické zákonitosti reflexních dějů, podstata vývojové neuro-plasticity. 2)Maturace CNS prenatálně a postnatálně ve vztahu k vývoji motoriky a v korelaci s fMRI. 3)Vývoj motorické a balanční kontroly a senzorické integrace ve fyziologické a patologické formě (ICP, prematurita). 4)Teorie motorické kontroly (Sherrington, Jackson, Magnus, Bernstein, Thelen). 5)Diagnostika spontánní motoriky dítěte dle Prechtla (General Movements, Writhing M., Fidgety M.), diagnostika posturální reaktivity dle Vojty (polohové testy) - video a praktická ukázka Celkový rozsah předmětu je 27 hodin, z toho 10 kontaktních hodin a 17 nekontaktních.
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejnovějšími poznatky a teoriemi o vývoji CNS v souvislosti s vývojem motoriky plodu, novorozence, kojence až po dozrání posturálních a balančních funkcí adolescentů a dospělých jedinců, dále pochopení reflexních mechanismů a jejich integrace v rámci vývoje motorické kontroly. Tyto teoretické informace (v české literatuře téměř nedostupné) jsou nezbytné pro pochopení a usnadnění orientace ve fungování složitých procesů lidské motoriky. Kromě teoretického přínosu umožní absolvování tohoto předmětu studentům získat reálný náhled na použití reflexní a balanční terapie, cíleně je využít v léčbě poruch posturální a balanční kontroly a zároveň znát jejich limity s ohledem na integraci jednotlivých modalit motorické kontroly do vývoje jedince.
Základní znalost v neuroanatomii, neurofyziologii motoriky, embryologii a vývojové kineziologii. Absolvent tohoto předmětu získá znalosti o motorickém vývoji ve spojitosti s maturací CNS, reflexních vztazích a mechanismech vývoje motorické kontroly. Student by měl získat reálný nadhled pro aplikaci reflexních a jiných senzomotorických technik.
|
-
Assaiante, Ch., Mallau, S., Viel, S., Jover, M., Schmitz, Ch. (2005). Development of Postural Control in Healthy Children: A Functional Approach. Neural Plasticity Volume 12, No. 2-3.
-
CAMPBELL, K., PALISANO, R. J., ORLIN, M. N. (2012). Physical Therapy for Children. Elsevier.
-
Forssberg, H. (1999). Neural control of human motor development. Current Opinion in Neurobiology 1999, 9:676-682.
-
Hatzitaki, V., Zisi, V., Kollias, I., Kioumourtzoglou, E. (2002). Perceptual-Motor Contributions to Static and Dynamic Balance Control in Children. Journal of Motor Behavior, 2002, Vol. 34, No. 2, 161-170.
-
Klingberg T, Vaidya C, Gabrieli J, Moseley M, Hedehus M. (1999). Myelination and organisation of the fronta white matter in children: a diffusionMRIstudy. NeuroReport 10. Lippincott: Williams and Wilkins.
-
Latash, M.L., Gorniak, S., Zatsiorsky, V.M. (2008). Hierarchies of synergies in Human Movements. Kinesiology 40(2008) 1:29-38.
-
Otten, E. (2005). Multi-Joint Dynamics and the Development of Movement Control. Neural Plasticity Volume 12, No. 2-3.
-
Prehchtl, E. (2005). Prechtl's assessment of general movements: A diagnostic tool for the functional assessment of the young nervous system.
-
Prechtl, E. (1997). An early marker for neurological deficits after perinatal brain lesion.
-
SHUMWAY-COOK, Anne a Marjorie H. WOOLLACOTT. (2012). Motor control: translating research into clinical practice.
-
Vojta, V., Peters, A. (1995). Vojtův princip. Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze.. Praha: Grada.
|