Předmět: Klasifikační systémy v porodní asistenci

» Seznam fakult » FZV » DSPZ
Název předmětu Klasifikační systémy v porodní asistenci
Kód předmětu DSPZ/B040
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 15
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Procházka Martin, prof. MUDr. Ph.D.
  • Kisvetrová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vychovat graduované osobnosti, které mohou do české porodní asistence imputovat mezinárodní klasifikační systémy ošetřovatelské praxe. Dopadem bude vytvoření podmínek k odstranění trhliny (gap) mezi zahraničními systémy a českou praxí porodní asistence. Implementace vhodně vytvořených českých verzí zahraničních mezinárodních klasifikací předloží přímým poskytovatelům ošetřovatelské validní a uživatelsky nosné nástroje posuzování a dokumentování reality praxe. Předmět má za cíl generovat vysoce erudované a vědecky zdatné odborníky. Budou schopni na podkladě kritické analýzy vybraných komponent mezinárodních klasifikačních systémů a na podkladě hluboké znalosti léčebně diagnostických medicínských a porodně asistenčních charakteristik specifické skupiny žen posilovat účelnou implementaci mezinárodních klasifikací do české praxe s respektem k odpovídajícím legislativně právním a kulturním normám. Cílem je naučit doktorandy procesům poskytování systémových vstupů ke statistickému zpracovávání dat k posílení věrohodnosti praxe porodní asistence.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zkouška z předmětu proběhne jako obhajoba písemně zpracovaného vybraného zadání. Student/ka si vybere jedno ze zadání. Konzultace mohou probíhat prostřednictvím emailu. Práci je student/ka povinný/á odevzdat v určeném termínu. ZADÁNÍ 1 Používání klasifikačního systému NANDA (kvalita diagnostiky na vybraném oddělení) > Vybrat na pracovišti 40 ošetřovatelských záznamů > Každou identifikovanou ošetřovatelskou diagnózu analyzovat na základě kritérií > Vyhodnotit frekvenci typu diagnózy > Vyhodnotit chyby v jednotlivých strukturálních komponentách diagnóz > Analyzovat využití nástrojů pro objektivizaci údajů > Možnost využití závěrů pro klinickou praxi a vzdělávání > Všechny závěry podložit relevantními údaji z literatury ZADÁNÍ 2 Využití klasifikačního systému NOC (analýza využití výsledků a jejich kritérií) > Vybrat na pracovišti 40 ošetřovatelských záznamů se stejnou medicínskou diagnózou hospitalizovaných na gyn.-por. oddělení > Identifikovat ošetřovatelské diagnózy společné pro sledovanou skupinu najít 4 - 5 společných diagnóz a sledovat výsledky stanovené porodními asistentkami (sestrami) v reálné dokumentaci > Analyzovat výsledky uváděné v dokumentaci, porovnat je s výsledky v NOC z reálné dokumentace jak je uvádějí porodní asistentky (sestry) a porovnat s výsledky NOC klasifikace > Zhodnotit na jejich základě kvalitu péče v porodní asistenci > Vypracovat pro jednu ošetřovatelskou diagnózu výsledky a jejich kritéria použitelné v praxi > Možnost využití a závěrů pro klinickou praxi a vzdělávání > Všechny závěry podložit relevantními údaji z literatury ZADÁNÍ 3 Klinická validizace vybrané diagnózy (posouzení významnosti diagnostických znaků) > Z ošetřovatelské dokumentace na gyn.-por. oddělení vybrat dvě ošetřovatelské diagnózy > Zdokumentovat diagnostické znaky vybraných diagnóz uváděných v ošetřovatelské dokumentaci > Porovnat diagnostické znaky z dokumentace klientek/pacientek s diagnostickými znaky v NANDA > Vypracovat pro obě ošetřovatelské diagnózy diagnostické znaky významné v sociokulturním kontextu ČR > Interpretovat zjištěné rozdíly > Předložit možnost využití závěrů pro klinickou praxi a vzdělávání > Všechny závěry podložit relevantními údaji z literatury
Doporučená literatura
  • & Bulechek, G. M. (2013). Nursing interventions classification (NIC). St. Louis, Mo: Elsevier.
  • & Herdman, T. H. (2012). Nursing diagnoses: definitions & classification, 2012-2014. Chichester: Wiley-Blackwell.
  • CLOSKEY, J., BUCHELEK, G. (2000). Nursing Interventions Classification - Intervention Project..
  • GOUVEIA, H., LOPES, M. (2004). Nursing diagnoses and most Common collaboration probléme in high-risk pregnancy.
  • Gulanick, M., & Myers, J. L. (2014). Nursing care plans: diagnoses, interventions, and outcomes. Philadelphia, Pa: Elsevier Mosby.
  • Herdman, T. H., & Kamitsuru, S. (2014). Nursing diagnoses: definitions & classification 2015-2017. Chichester: Wiley Blackwell.
  • Herdman, T. H., & Kudlová, P. (2013). Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace : 2012-2014 = Nursing diagnoses : definitions and classification : 2012-2014. Praha: Grada publishing.
  • Perry, A. G., Potter, P. A., & Elkin, M. K. (2012). Nursing interventions & clinical skills. St. Louis, Mo: Elsevier Mosby.
  • SABA, V., K. (2002). Overview of Home Health Care Classification System (HHCC)..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr