Vyučující
|
-
Holý Ondřej, doc. RNDr. Ph.D.
-
Kisvetrová Helena, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Zimmermannová Jarmila, doc. Ing. Ph.D.
-
Schovánková Tereza, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Blok 1. a) Úvod - rozdělení kvantitativní a kvalitativní výzkum. Etické principy, publikační etika. Struktura vědeckého abstraktu a článku - tvorba teoretických východisek/teoretického rámce. b) Grantové soutěže a výzvy - tvorba projektové/grantové přihlášky. Blok 2. Epidemiologická metodologie EBM, epidemiologické studie - rozdělení. Epidemiologické studie - observační, intervenční. Blok 3. Typy dat, práce s daty. Validita, reliabilita, praktičnost měření. Analýza výsledků, jejich interpretace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět naučí studenty základům kritického - vědeckého myšlení: pochopit potřeby a význam vědeckého přístupu v praxi porodní asistence. To vyžaduje využití dosud získaných poznatků z oblastí věd (předmětů) jak ošetřovatelského, tak humanitního zaměření. Naučí je základním přístupům k vědeckému poznání, krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod a technik, zpracování a vyhodnocování výsledků výzkumných šetření, stejně jako přípravu evaluace výzkumu a tvorbu publikačního výstupu (závěrečné zprávy, publikování výsledků apod.).
Student bude chápat smysl a účel vědeckého přístupu, využitelnost v praxi porodní asistence. Student dokáže připravit adekvátní design vlastního autorského výzkumu dle základního paradigmatu vědeckého postupu, statistického usuzování, zvládne základní techniky a metody pro sběr i analýzu dat a dokáže je využít v přípravné fázi podání projektové / grantové přihlášky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Aktivní účast ve výuce a min. 90% přítomnost na seminářích a cvičeních. Součástí kolokvia z předmětu je vypracování, zaslání a následná obhajoba designu vlastního výzkumu dle témat zadaných vyučujícím, příp. dle vlastní volby a opodstatnění studentky.
|
Doporučená literatura
|
-
Bártlová, S., Hnilicová, H. (2000). Vybrané metódy a techniky výzkumu. Zjišťování spokojenosti pacientů.. Brno: IDVPZ.
-
Bártlová, S., Sadílek, P., Tóthová, V. (2005). Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO.
-
Boledovičová, M., Matulay, S. (2007). Výskum v ošetrovateľstve. Nitra.
-
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
-
PUNCH, Keith. (2008). Úspěšný návrh výzkumu.. Praha: Portál.
-
Walker, I. (2012). Výzkumné metody a statistika. Grada.
|