Vyučující
|
-
Machaczka Ondřej, Mgr. Ph.D.
-
Koutná Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Základní přístupy vědeckého zkoumání. Fáze vědeckého výzkumu. Kritéria vědeckosti. Etické principy, publikační etika. Typy dat, práce s daty. Design výzkumu. Metodologie, metodika, volba metod, technik - jejich vymezení a aplikace ve výzkumu v porodní asistenci. Struktura vědeckého abstraktu a článku - tvorba teoretických východisek / teoretického rámce. Validita, reliabilita, praktičnost měření. Analýza výsledků, jejich interpretace. Grantové soutěže a výzvy - tvorba projektové / grantové přihlášky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět naučí studenty základům kritického - vědeckého myšlení: pochopit potřeby a význam vědeckého přístupu v praxi porodní asistence. To vyžaduje využití dosud získaných poznatků z oblastí věd (předmětů) jak ošetřovatelského, tak humanitního zaměření. Naučí je základním přístupům k vědeckému poznání, krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod a technik, zpracování a vyhodnocování výsledků výzkumných šetření, stejně jako přípravu evaluace výzkumu a tvorbu publikačního výstupu (závěrečné zprávy, publikování výsledků apod.).
Student bude chápat smysl a účel vědeckého přístupu, využitelnost v praxi porodní asistence. Student dokáže připravit adekvátní design vlastního autorského výzkumu dle základního paradigmatu vědeckého postupu, statistického usuzování, zvládne základní techniky a metody pro sběr i analýzu dat a dokáže je využít v přípravné fázi podání projektové / grantové přihlášky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Studenti absolvují docházku v minim. 80 %. Součástí zápočtu z předmětu je vypracování, zaslání a následná obhajoba (u zkoušky) designu vlastního autorského výzkumu dle témat zadaných vyučujícím, příp. dle vlastní volby a opodstatnění studentky.
|
Doporučená literatura
|
-
DENZIN, N.K.; LINCOLN, Y.S.:. The SAGE Handbook of Qualitative Research. London: SAGE Publications, 2011..
-
Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
-
Eger, L., Egerová, D. (2014). Základy metodologie výzkumu. Plzeň: ZČU.
-
Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
-
Gillis, A., Winston, J. (2002). Research for Nurses. Methods and Interperation.. Philadelphia.
-
Hendl Jan. (2016). Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
-
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu : Základy kvantitativního výzkumu. Praha.
-
Martináková, L., a kol. (2015). Příručka pro výzkumné sestry. Brno: Facta Medica.
-
Punch, K.F. (2015). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál.
-
Řiháček, T.; Čermák, I.; Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
-
STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie . Boskovice.
-
Vévodová, Š., & Ivanová, K. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese.
-
Walker, I., & Novák, O. (2013). Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada.
|