Předmět: Metodologie a statistika II. (kvalitativní výzkum)

» Seznam fakult » FZV » CVV
Název předmětu Metodologie a statistika II. (kvalitativní výzkum)
Kód předmětu CVV/IPP08
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévoda Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Procházka Martin, prof. MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Primární kvalitativní výzkum a) vymezení pojmu kvalitativní výzkum a vysvětlení paradigmatických rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem; b) identifikace problému, stanovení cíle výzkumu a formulace výzkumných otázek; c) tvorba obecného konceptuálního rámce kvalitativního výzkumu; d) výběr metodologických přístupů a vysvětlení rozdílů mezi metodami přístupů, metodami sběru dat a metodami analýzy dat; e) proces sběru dat v kvalitativním výzkumu; f) proces analýzy kvalitativních dat; g) vymezení obecných principů analýzy a interpretace kvalitativních dat; h) výběr metod validity kvalitativního výzkumu; i) metodologie a hlavní typy výzkumu, metody studia zdravotního stavu, zdroje informací o nemoci populace 2) Sekundární kvalitativní výzkum a) význam kvalitativních systematických review pro zdravotnické vědy (porodní asistenci) b) hierarchie kvalitativních vědeckých důkazů c) formulace review/výzkumné otázky d) nástroj PICo e) kritické hodnocení primárních kvalitativních studií f) úvod do tvorby protokolu kvalitativního systematického review

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 7 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti získají základní informace o kvalitativním primárním a sekundárním výzkumu a jeho metodologii. Studenti by měli být schopni navrhnout výzkumný projekt metodologie kvalitativního výzkumu z oboru porodní asistence.
Studenti získají základní informace o kvalitativním primárním a sekundárním výzkumu a jeho metodologii. Poznatky budou schopni implementovat do praxe.
Předpoklady
nespecifikováno
CVV/IPP01

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

a) 100% účast na seminářích b) výběr, zpracování a obhajoba návrhu projektu metodologie primárního kvalitativního výzkumu z oboru porodní asistence. c) Písemný test. Okruhy ke kolokviu: 1. Hlavní typy výzkumů 2. Formulace výzkumné otázky, formulace hypotéz 3. Kauzalita a etiologie 4. Ukazatele frekvence nemoci 5. Ukazatele asociace nemoci 6. Zdroje dat a informací o nemoci 7. Validita 8. Klinické kontrolované studie 9. Význam review pro zdravotnické vědy 10. Etika zdravotnického výzkumu 11. Charakteristika kvalitativního výzkumu 12. Metodologické přístupy v kvalitativním výzkumu 13. Příprava kvalitativního výzkumu (plán činností) 14. Metody získávání dat v kvalitativním výzkumu 15. Metody analýzy v kvalitativním výzkumu
Doporučená literatura
  • (2014). Joanna Briggs Institute Reviewers' Manual: 2014 edition.. he University of Adelaide, South Australia: The Joanna Briggs Institute.
  • Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
  • Ivanová, K. (2015). Metodologická východiska, typy výzkumů a etické zásady výzkumné práce v nelékařských zdravotnických oborech. In Š. Vévodová, & K. Ivanová. Základy metodologie pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univ. Palackého v Olomouci.
  • Juríčková, L., Ivanová, K. Metodologie kvalitativního výzkumu. In Š. Vévodová, & K. Ivanová. Základy metodologie pro nelékařské zdravotnické profese.. Olomouc: Univ. Palackého v Olomouci.
  • Juríčková, L. Příklady aplikace metodik výzkumů pro studenty nelékařských zdravotnických oborů.
  • KLUGAR Miloslav. (2015). Systematická review ve zdravotnictví.. Olomouc.
  • LIAMPUTTONG, P. (2013). Qualitative Research Methods. Australia & New Zeland: Oxford Univ. Press.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2011). Designing qualitative research. Thousand Oaks, Calif: Sage.
  • Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
  • MORGAN, David L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice.
  • Punch, K., & Hendl, J. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál.
  • Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha.
  • Řiháček, T.; Čermák, I.; Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
  • Silverman, D. (2011). Qualitative research: issues of theory, method, and practice. Los Angeles: Sage.
  • STRAUSS, A. - CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Intenzivní péče v porodní asistenci (2020) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní