Vyučující
|
-
Kollárová Helena, doc. MUDr. Ph.D.
-
Reiterová Eva, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výzkum v porodní asistenci a ošetřovatelství (úloha, charakteristika a význam výzkumu, druhy výzkumu, role porodní asistentky Grantové agentury Etické principy ve výzkumné práci v porodní asistenci Výzkumný proces Kvantitativní výzkum (charakteristika výzkumu, specifika, výběr vzorku, organizace a techniky) Výběr a formulace výzkumného problému Metodologie výzkumu (objektivita, validita, reliabilita výzkumu, faktory výběru výzkumných nástrojů, kvantitativní analýza údajů; prezentace výsledků výzkumu v porodní asistenci). Formulace hypotéz a druhy proměnných Popisná statistika (míry centrální tendence, míry variability) Interferenční statistika (parametrické a neparametrické testy) Struktura odborného textu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s výzkumným procesem v porodní asistenci a ošetřovatelství, jeho charakteristikami a druhy. Při popisu jednotlivých fází a kroků výzkumného projektu postupuje od koncepční fáze, přes fázi návrhu a plánování, empirickou a analytickou k diseminační fázi. Naznačuje etické dimenze a diskutuje etické problémy výzkumu v porodní asistenci a ošetřovatelství. Uvádí přehled metod sběru empirických údajů a statistických metod popisné a induktivní statistiky včetně přípravy dat na statistickou analýzu a statistické vyhodnocení.
Po absolvonání předmětu budou studenti orientováni v problematice kvantitativního výzkumu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
100% účast na přednáškách a seminářích. Návrh, realizace a obhajoba výzkumného projektu z oboru porodní asistence a ošetřovatelství.
|
Doporučená literatura
|
-
Bártlová, S., & Hnilicová, H. (2000). Vybrané metody a techniky výzkumu zjišťování spokojenosti pacientů. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
-
Bártlová, S., Sadílek, P., Tóthová, V. (2005). Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO.
-
Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost. Příručka pro uživatele. Praha, Karolinum.
-
Fawcett, J. (2000). Analysis and evaluation of contemporary nursing knowledge: nursing models and theories. Philadelphia: F. A. Davis.
-
Ferjenčík, J., & Bakalář, P. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál.
-
Gillis, A., Jackson, W. (2002). Research for nurses: methods and interpretation. Philadelphia, PA: F.A. Davis Co.
-
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu.. Grada Publishing Praha.
-
Knapp, H. (2018). Intermediate Statistics.
-
Punch, K. F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Portál, Praha.
-
Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu.. Praha: Portál.
-
Walker, I. (2013). Výzkumné metody a statistika. Praha.
|