Vyučující
|
-
Kirchmayer Andrej, Mgr.
-
Másilka David, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do předmětu, základní pojmy a koncepce zážitkové pedagogiky (ZP) Sebezkušenostní aktivity na téma - "Osobní vize: Jak chci učit" Sebezkušenostní aktivity na téma - "Přizpůsobení prezentace učitele dle aktuálního vnímání studentů a jejich rolí" Sebezkušenostní aktivity na téma - "Aktivní naslouchání nástroj pro zvýšení účinnosti učení" Sebezkušenostní aktivity na téma - "Argumentace a poskytování a přijímání konstruktivní zpětné vazby" Zákonitosti přípravy, uvádění a vedení prožitkových aktivit Metodická kostra ZP projektu, resp. projektu vědomého učení prožitkem Studentské výstupy dle zadání s poskytnutím týmové rozvojové zpětné vazby
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
1) Seznámit se zážitkovou pedagogikou, resp. vědomým učením prožitkem jako jedním z moderních výchovně-vzdělávacích přístupů 2) Nahlédnout potenciál vědomého učení prožitkem pro učitelskou praxi 3) Na vlastní kůži zažít několik aktivit korespondujících s učitelskou praxí 4) Porozumět základním stavebním kamenům "zážitkové" vyučovací jednotky 5) Vyzkoušet si přípravu a vedení "zážitkové" aktivity 6) Zdokonalit se v poskytování a přijímání zpětné vazby
Studenti po absolvování předmětu: - umí připravit a odvést jednoduchý výchovně vzdělávací program dle obecných přístupů zážitkové pedagogiky.
|
Předpoklady
|
Základním předpokladem je zájem studentů o oblast zážitkové pedagogiky. Studenti by měli být schopni: - samostatně pracovat s učebními texty a literaturou, - kriticky uvažovat nad obsahem předmětu a studijních textů, - aktivně se zapojovat do diskusí, nebát se projevit vlastní názor a přemýšlet, - pracovat ve skupině na seminárním úkolu. Studenti by se měli orientovat v základech pedagogiky, psychologie, sociologie a teorie tělesné kultury.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích, max. 1 absence Příprava a uvedení aktivity na cca 30-35min
|
Doporučená literatura
|
-
Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
-
Franc, D., Zounková, D., & Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
-
Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
-
Holec, O. (1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice.
-
Hora, P. et al. (1984). Prázdniny se šlehačkou: malá instruktorská čítanka. Praha: Mladá fronta.
-
Jirásek, I., & Hanuš, R. (1996). Výchova v přírodě. Ostrava: Technická univerzita.
-
Jirásek, I., Dobal, J., Drahanská, P., Hanuš, R., Němec, J., Neuman, J., Svatoš., V., Šebek, L., Uher, J. Gymnasion (Časopisy pro zážitkovou pedagogiku). Prázdninová škola Lipnice.
-
Jirásek, I. (2008). Zlatý fond her I: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
-
Kirchner, J., & Špalková, M. (2009). Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press.
-
Lebeda, P., & Svatoš, V. (2005). Outdoor trénink: pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada Publishing.
-
Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2012). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál.
|