Název předmětu | Školský management |
---|---|
Kód předmětu | KSK/SKMNG |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | eLearning |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Tématické okruhy: Základní pojmy managementu. Faktory vnějšího prostředí školy: politické, ekonomické , sociální, kulturní, demografické, technické a technologické. Mezoprostředí školy a vztahová síť školy. Faktory vnitřního prostředí školy: zdroje materiálního a nemateriálního charakteru. Škola jako specifická organizace.Škola jako systém transformační, sociální, otevřený. Management jako řídící proces.Projektování rozvoje školy. Využití projektových postupů ve školní praxi. Organizace školy. Právní předpisy, regulativy školy, organogram školy. Vedení lidí spoluprací. Příprava a vedení porad, delegování úkolů, konflikty, kontrola práce, motivace. Evaluace práce školy. Po absolvování předmětu budou účastníci schopni: " správně používat základní pojmy managementu, " vysvětlit pojetí školy jako specifické organizace a transformačního systému, " vysvětlit, jak faktory vnějšího i vnitřního prostředí školy mohou ovlivňovat její existenci i činnost, " aplikovat základní poznatky o řízení do prostředí školy, " vyjmenovat základní právní normy a koncepční dokumenty týkající se škol a jejich pracovníků, umět je vyhledat a orientovat se v nich, " využít projektové postupy v denní praxi školy. Účastníci studia budou po absolvování seminářů nakloněni myšlence, že každý pracovník školy je její důležitou součástí a nese svůj díl odpovědnosti na jejím image.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení |
Disciplína je zaměřena na řízení školy jako transformačního systému, který má zabezpečit procesy vedoucí k žádoucím kvalitativním a kvantitativním změnám v osobnosti žáka. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091
Po absolvování předmětu budou účastníci schopni: - správně používat základní pojmy managementu, - vysvětlit pojetí školy jako specifické organizace a transformačního systému, - vysvětlit, jak faktory vnějšího i vnitřního prostředí školy mohou ovlivňovat její existenci i činnost, - aplikovat základní poznatky o řízení do prostředí školy, - vyjmenovat základní právní normy a koncepční dokumenty týkající se škol a jejich pracovníků, umět je vyhledat a orientovat se v nich, - využít projektové postupy v denní praxi školy. Účastníci studia budou po absolvování seminářů nakloněni myšlence, že každý pracovník školy je její důležitou součástí a nese svůj díl odpovědnosti na jejím image. |
Předpoklady |
Zájem o problematiku předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce
Plnění zadaných úkolů/testů na semináři nebo v online prostředí. Nastudování podkladových materiálů. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice (2020) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2024-XX) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ a ochrana obyvatelstva (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (XX) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice (2024) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na speciální pedagogiku (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |