Předmět: Psychologie

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Psychologie
Kód předmětu KSK/PSYZ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Harvanová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Šafář Michal, Mgr. Ph.D.
  • Štěrbová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Pernicová Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
24. Osobnost ve sportovní zátěži - APS, startovní stavy, vyrovnávání se s úspěchem či neúspěchem, anticipační tenze, metody a techniky zvládání psychosociální zátěže. 25. Osobnost ve sportovní skupině - skupinová dynamika,skupinové role - specifika sportovního prostředí, vedení sportovních skupin - styly vedení, komunikace ve skupině a se skupinou. 26. Profesiografie - psychologická charakteristika sportovních činností, sportovní typologie 27. Psychologická příprava a psychotrénink - ideomotorický a modelovaný trénink 28. Sociálně patologické jevy - vznik a rozvoj, základní pojmy a kategorie; společensky normální - deviantní - patologické; teorie sociální deviace/patologie 29. Socializace a její poruchy 30. Opatření a možnosti spolupráce při řešení SP jevů 31. Sociální skupiny, sociálně patologické skupiny 32. Kriminalita, sebevražednost, prostituce 33. Alkoholismus a drogová závislost 34. Vandalismus, graffiti 35. Týrání, zneužívání a zanedbávání dětí, problematika domácího násilí

Studijní aktivity a metody výuky
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Student absolvuje kompkexní zkoušku z Psychologie, obsahující témata z Psychologie1, Základů psychologie sportu a Základů patopsychologie a sociální patologie.
Asolvováním předmětu student potvrdí: Schopnost naučit se, porozumět a interpretovat poznatky z oblasti aplikované psychologie
Předpoklady
Absolvování předmětů Psychologie 1, Základy psychologie sportu a Základy patopsychologie a sociální patologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

1.Základy obecné psychologie ? předmět psychologie, místo v systému věd, vymezení základních psychologických pojmů (prožívání, chování), základní psychologické směry a přístupy, 2.Pozornost a vnímání - význam a vlastnosti vnímání, tvarové zákony, poruchy vnímání. Funkce pozornosti, druhy a vlastnosti pozornosti 3.Paměť a myšlení ? druhy paměti, paměťové procesy při zapamatování, poruchy paměti. Formy myšlení (konkrétní, názorné, abstraktní), myšlenkové operace, poruchy myšlení 4.Emoce a motivace ? složky význam emocí, klasifikace emocí (afekty, nálady, tělesné pocity, citové vztahy), emoční inteligence; potřeby, motivy, incentivy, dělení motivace, motivační principy, motivační orientace, motivační klima; vnější a vnitřní motivace; odměna a trest; 5.Předmět vývojové psychologie, teorie vývoje, periodizace vývoje ? Piaget, Freud, Erickson. Vývojové úkoly v jednotlivých obdobích 6.Vývoj dítěte v raném věku ? novorozenecké (reflexy), kojenecké (principy kojenecké motoriky, vývoj myšlení, emoční a sociální rozvoj), batolecí období (rozvoj vůle, řeči, vzdor), jeho zvláštnosti, vývojové úkoly 7.Vývoj dítěte v období předškolního věku a školní zralost ? vývojové úkoly (myšlení, paměť, rozvoj řeči, vůle, city), školní zralost (věk, tělesná vyspělost, duševní zralost, pozornost, paměť) a úloha hry 8.Vývoj dítěte mladšího školního věku ? vývojové úkoly (problematika adaptace na školu, duševní zralost, tělesná vyspělost) 9.Období prepuberty, puberty a adolescence ? prepuberta (duševní a tělesný vývoj), puberta (inteligence, sociální vztahy), adolescence (hlavní vývojový úkol), přístupy ve výchově. 10.Období dospělosti, stárnutí a stáří ? rozdělení dospělosti a vývojové úkoly (postoje), vývojové krize; specifika přístupu ke starým lidem (morfologické změny, psychické změny, postoj ke stárnutí) 11.Předmět pedagogické psychologie, pojem učení a související pojmy ? učební styly; zásady efektivního učení 12.Druhy učení, základní principy učení?učení podmiňováním; motorické učení; verbální, pojmové učení; sociální učení; problémové učení; učení zážitkem 13.Inteligence a tvořivost?charakteristika pojmu inteligence; testování inteligence; struktura inteligence,teorie inteligence; tvořivost; vztah inteligence a tvořivosti, rozvíjení tvořivosti žáků a studentů 14.Zátěžové situace, syndrom vyhoření?..stres; stadia odpovědi na stres; projevy stresu v oblasti fyziologické, emoční, psychologické; vliv stresu na zdraví; chování a zdraví; psychohygiena; syndrom vyhoření, fáze syndromu vyhoření 15.Komunikace?definice, základní model komunikace, transakční model komunikace; druhy komunikace, komunikační šumy; neverbální komunikace, řeč těla; druhy neverbální komunikace, efektivní poslouchání, přijímání kritiky, zpětná vazba 16.Pojem osobnost - základní vymezení pojmu, bio-psycho-socio-spirituální dimenze, pojetí u jednotlivých psychologických škol, implicitní teorie osobnosti 17.Poznání a sebepoznání osobnosti - Johani okénko, Já Ok- Ty Ok, sociální inteligence, osobnostně komunikační předpoklady dobrého sportovního pedagoga 18.Struktura a dynamika osobnosti - Jáství, vědomí a nevědomí; stálost, proměnlivost a vývoj osobnosti 19.Typ, typologie, temperament a charakter - individualita versus typ, Eysenckova, Jungova, Kretschmerova typologie. Přednosti a omezení využití 20.Osobnost v bio-psycho-sociální zátěži - zdravá osobnost, psychosomatické vztahy, frustrace, agrese, konflikty, obrany sebepojetí 21.Specifické nároky na kognitivní funkce (vnímaní, myšlení, představy a fantazie) při sportovní zátěži 22.Emoce při sportovní činnosti (charakteristika, problematika strachu, úzkosti, frustrace, agrese 23.Motivace ve sportu (charakteristika, aktivační úroveň, aspirace, výkonová motivace)
Doporučená literatura
  • De Wals, S. (2012). Handbook on psychology of self-esteem. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
  • Smékal, V. (2012). Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal.
  • Todd, D., Thatcher, J., Rahman, R., Holt, N., Lewis, R., & Hartlová, H. (2012). Psychologie sportu. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Ochrana obyvatelstva (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní