Předmět: Psychologie sportu

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Psychologie sportu
Kód předmětu KSK/PSSP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šafář Michal, Mgr. Ph.D.
  • Harvanová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Emočně-motivační procesy, aplikace do prostředí školní TV a výkonostně-vrcholového sportu. 2. Motivace ve školní TV a sportu, vývoj motivační struktury, teorie transition,generační přenos. 3. Motorické učení, teorie, zákonitosti, proces. 4. Sportovní skupina, tým. Způsoby vedení, řízení.Specifika školní TV. 5. Zátěžové situace a reakce na ně. Individuální odolnost. Psychologická příprava. Kontext školy a sportu. 6. Patologické jevy, související se sportem. Profesionální deformace učitele ? trenéra. 7. Dyáda. Specifika dyády, dyadické sporty. Vztahy v dyádě

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Exkurze - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět rozvíjí poznatky základů psychologie sportu z bakalářské etapy. Prezentuje teoretické koncepty sportovní psychologie a jednotlivé školy (motivace, motorické učení, osobnost sportovní prostředí, přínosy a patologie pohybových aktivit a sportu psychice jedince) a aplikuje je do prostředí školní tělesné výchovy a soutěžního vrcholového sportu. Důraz je kladen na situace školní Tv a praxe v mimotřídních, mimoškolních aktivitách, s tendencí adherence pohybových aktivit v životním stylu. Návazně vede k porozumění výkonnostnímu a vrcholovému sportu , k dovednostem tyto tendence regulovat, k orientaci v domácí i zahraniční literatuře a k povědomí o výzkumech v oblasti psychologie sportu.
Student: 1. Chápe psychické jevy a zákonitosti v podmínkách pohybových aktivit, Tv a sportu. 2. Orientuje se ve spektru možných příčin a důsledků chování a prožívání v uvedených podmínkách. 3. Umí aplikovat dané poznatky a principy do praxe školní Tv, tělocvičné rekreace či nižších výkonnostních úrovní sportu, ale i v tendenci ke sportu vrcholovému.
Předpoklady
Absolovování předmětu Psychologie 2

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

OKRUHY VŠEOBECNÁ ČÁST 1. Zařazení psych.Tv do vědních oborů. Obsah předmětu, vztah psychologie Tv a sportu. Historický exkurs a současné trendy. 2. Procesy kognitivní (přehled) - odraz v Tv a sportu. Analýza některých, např.: zákonitosti vnímání, kinesteze - propriocepce, lateralita pozornost - paměť - představy, myšlení, inteligence, senzomotorický intelekt - kreativita. 3. Procesy emočně-motivační (přehled) - odraz v Tv a sportu. Analýza některých, např.: problematika strachu a jeho dimenzí,anticipační tenze, agrese. 4. Procesy konativní (přehled), a jejich odraz v Tv a sportu. Procesuálnost, jejich integrační funkce. 5. Motivace ve sportovní činnosti, prostředky motivace v TV a sportu. Výkonová motivace, aktivační úroveň a vztah k aktuálnímu výkonu. 6. Vývoj motivační struktury v celoživotním kontextu. Teorie přechodných fází (transition). Biodromální pojetí ve sportovní kariéře.. 7. Úspěch-neúspěch ve sportovní činnosti. Aspirační úroveň. Vztah k výkonové motivaci. Adherence v oblasti tělocvičné rekreace, tělesné výchovy a sportu. 8. Postoje a možnosti jejich změn. 9. Zátěžové situace (přehled působení v pohybové rekreaci, tělesné výchově a vrcholovém sportu. Techniky vyrovnávání se s nimi. 10. Aktuální psychické stavy a jejich prezentace v pohybové rekreaci, tělesné výchově a vrcholovém sportu. Možnosti regulace. 11. Psychická příprava: principy, teorie adaptace a regulace. Psychická odolnost. Mentální trénink (výcvik mentálních dovedností). Teorie ?flow?. 12. Sportovní skupina a její dynamika. Normy, role. Dyáda. 13. Psychologické otázky vedení a řízení. Problematika týmové práce. Prostředky vytváření tradice a vztahu k veřejnosti. 14. Profesiografie ve sportu: principy a význam pro užití v praxi. Psychologická charakteristika hry. 15. Osobnost sportujícího i nesportujícího (vzhledem k věku, k prostředí: rekreace, školní Tv, vrcholový sport). Typologie a její úskalí. 16. Osobnost učitele - trenéra (dyadický edukativní vztah). Typologie a její úskalí. Profesionální deformace. Psychologické aspekty pozice rozhodčího. 18. Hodnocení, posuzování, možné chyby v hodnocení. Klasifikace v Tv, rozhodování ve sportu. 19. Psychohygienický význam TV a sportu: obecně, v tělocvičné rekreaci, ve školní TV, ve vrcholovém sportu. Patologické jevy pramenící z prostředí TV a sportu. OBLAST MOTORICKÉHO UČENÍ 1. Charakteristika lidské motoriky. Vztah mezi mentálními a motorickými schopnostmi. 2. Základní charakteristiky učení, teorie, druhy, zákonitosti. 3. Motorické učení, motorické chování, motorická kompetence. 4. Základní charakteristiky motorického učení. 5. Průběh motorického učení. Fáze - teorie schématu. 6. Činitelé motorického učení, prostředky motorického učení. 7. Regulace motoriky, regulace v motorickém učení. 8. Výsledky motorického učení, resp. jeho fází. Příklady dle psychologické typologie. 9. Úloha instrukcí, zpevňování, retence a zapomínání. 10. Úloha zpětných vazeb v motorickém učení. 11. Časové závislosti učení, plató v křivce učení. 12. Psychologické otázky přizpůsobivosti a stereotypnosti naučených pohybů. 13. Transfer. 14. Interference. 15. Lateralita a motorické učení. 16. Zátěžové situace a motorické učení. 17. Psychické procesy jako činitelé motorického učení. 18. Učení ve výcviku odolnosti, v psychické přípravě: teorie akomodace a adaptace, modelování tréninku. 19. Sportovní socializace, sociální učení: dětství, MASU (metody aktivního sociálního učení).
Doporučená literatura
  • Andersen, M. (2005). Sport psychology in practice. Champaign: Human Kinetics.
  • Anderson, M. B. (Ed.). (2000). Doing sport psychology. Champaign: Human Kinetics.
  • Blumenstein, B. (2012). Mental practice in sport. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Bodine, R. (2013). Aggressive behavior: New research. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Cunningham, H. R. (2012). Handbook on the psychology of violence. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Horn, S. T. (2008). Advances in sport psychology. Champaign: Human Kinetics.
  • Hošek, V., & Macák, I. (1989). Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: SPN.
  • Mohiyeddini, Ch. (2013). Advances in the psychology of sport and exercise. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Morgan, J. P. (Ed.). (2004). Focus on aggression research. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Schinke, R. (2009). Contemporary sport psychology. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Thatcher, J. (2012). Coping and emotion in sport. London: Routledge.
  • Thomphon, R. A. (2010). Eating disorders in sport. New York, NY: Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2024-XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní