Předmět: Psychologie 1

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Psychologie 1
Kód předmětu KSK/PSGE1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šafář Michal, Mgr. Ph.D.
  • Harvanová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Pernicová Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
TÉMATICKÉ OKRUHY Z PSYCHOLOGIE 1 1. Základy obecné psychologie - předmět psychologie, základní psychologické směry a přístupy, využití psychologických poznatků v pedagogické praxi. 2. Kognitivní procesy v pedagogické praxi - pozornost, vnímání, paměť, myšlení, inteligence a tvořivost - druhy paměti, zapamatování a zapomínání, poruchy paměti. Formy myšlení (konkrétní, názorné, abstraktní), poruchy myšlení. Vlastnosti vnímání, tvarové zákony, poruchy vnímání. Funkce pozornosti, druhy a vlastnosti pozornosti. Charakteristika pojmu inteligence; testování inteligence; struktura inteligence, modely a teorie inteligence; tvořivost; vztah inteligence a tvořivosti, rozvíjení tvořivosti žáků a studentů. 3. Emoce a motivace - složky, význam emocí, klasifikace emocí (afekty, nálady, tělesné pocity, citové vztahy), emoční inteligence; potřeby, motivy, incentivy, dělení motivace, motivační principy, motivační orientace, motivační klima; vnější a vnitřní motivace; odměna a trest; aplikace v oblasti pedagogické praxe. 4. Předmět vývojové psychologie, teorie vývoje, periodizace vývoje - základní teorie vývoje jedince - Piagetova, Freudova, Eriksonova. Základní periodizace vývoje - klasická periodizace, periodizace dle hlavních autorů teorií vývoje. 5. Vývoj jedince od početí do období batolícího - charakteristika prenatálního období, porodu a raně postnatálního období, období novorozeneckého a kojeneckého a období batolete, vývojová období. Specifika přístupu k dětem v období raného věku, věku batolete. Hra uvedeného období. 6. Vývoj jedince v období předškolního věku a nástup do školy - charakteristika období předškolního věku. Vývojové úkoly a jejich zvládání. Připravenost dítěte na školu a školní zralost. Význam hry a kresby. Specifika přístupu k dětem v období předškolního věku. Raná sportovní socializace. 7. Vývoj dítěte mladšího školního věku, pubescence a adolescence - charakteristika vývoje jedince v období mladšího školního věku, prepuberty a puberty. Charakteristika období adolescence. Vývojové úkoly vztažené k jednotlivým obdobím. Specifika přístupu k dětem v období mladšího školního věku, pubescence a k adolescentům. 8. Období dospělosti, stárnutí a stáří - charakteristika vývoje jedince v období dospělosti, vývojové úkoly v období dospělosti, životní křižovatky v období dospělosti (profese, partnerství, rodičovství, kariérní růst - nezaměstnanost). Problematika stárnutí. Vývojové úkoly v období stáří. Specifika přístupu ke stárnoucím a starým lidem. 9. Zátěžové situace, syndrom vyhoření - stres; stadia odpovědi na stres; projevy stresu v oblasti fyziologické, emoční, psychologické; vliv stresu na zdraví; chování a zdraví; psychohygiena; syndrom vyhoření. 10. Komunikace - definice, základní model komunikace, transakční model komunikace; druhy komunikace, komunikační šumy; verbální, neverbální a paralingvistická komunikace, efektivní poslouchání, přijímání kritiky, zpětná vazba. 11. Poznání a sebepoznání osobnosti - základní vymezení pojmu osobnost, bio-psycho-socio-spirituální dimenze, implicitní teorie osobnosti, Johari okénko, Já Ok - Ty Ok, sociální inteligence, osobnostně komunikační předpoklady sportovního pedagoga. 12. Typ, typologie, temperament a charakter - individualita versus typ, Eysenckova, Jungova, Kretschmerova, Sheldonova typologie. Přednosti a omezení využití v pedagogické praxi. 13. Osobnost v bio-psycho-sociální zátěži - zdravá osobnost, psychosomatické vztahy, frustrace, agrese, konflikty, obrany sebepojetí.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět poskytuje základní informace o aplikaci psychologie do profesní praxe. Seznamuje se základními psychologickými pojmy, vysvětluje pojem osobnost ve vývoji, sociálním kontextu a psychosociální zátěži, charakterizuje jednotlivá vývojová období s aplikací do pedagogické praxe.
Student se seznámí s aplikací poznatků obecné psychologie, psychologie osobnosti, sociální a vývojové psychologie do profesní praxe. Osvojí si a porozumí obsahu základních psychologických pojmů. Je motivován k rozvoji své osobnosti ve smyslu osvojení si základních psychologických kompetencí.
Předpoklady
Nejsou vyžadovány.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Zápočet: - aktivní účast na seminářích v rozsahu 80% - seminární vystoupení - písemná seminární práce - zápočtový test v případě nedostatečného plnění výše uvedených zápočtových požadavků
Doporučená literatura
  • Československá psychologie: časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia.
  • Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., Nolen-Hoeksema, S., Herman, E., Petržela, M., & Brejlová, D. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  • Balcar, K. (1991). Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Mach.
  • Hartl, P. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál.
  • Homola, M. (1992). Základy obecné psychologie: pro studující andragogiky. Olomouc: UP.
  • Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  • Nakonečný, M. (1997). Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia.
  • Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář.
  • Nakonečný, M. (2009). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.
  • Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
  • Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Ochrana obyvatelstva (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní