Vyučující
|
-
Pernicová Hana, Mgr. Ph.D.
-
Šafář Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci předmětu budou probrána tato stěžejní témata: 1) Vymezení psychologie zdraví; bio-psycho-socio-spirituální jednota člověka; emoční, kognitivní a behaviorální složka osobnosti a jejich vztah ke zdraví; salutogenetický přístup ke zdraví a nemoci 2) Zdraví x nemoc dle MKN a jiných přístupů 3) Osobnost a její vztah ke zdraví (vnitřní x vnější místo kontroly, vyrovnávání se se zátěží dle jednotlivých typů osobnosti) 4) Hardiness, sense of coherence, salutogeneze, copingové strategie, reakce na extrémní zátěžové situace dle Kübler-Rossové 5) Psychosomatika, behaviorální a alternativní medicína 6) Stres (psychická zátěž a vulnerabilita osobnosti), burn-out syndrom 7) Relaxační techniky 8) Sociální opora člověk a zdraví v psychosociálním kontextu (nárazníkový model a model přímého účinku na zdraví člověka) 9) Asertivita 10) Pohybová aktivita a její vliv na psychiku člověka
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje posluchače se základními teoretickými poznatky v oblasti psychologie zdraví, psychohygieny a ostatních dílčích oblastí zaměřených na podporu zdraví pomocí psychologických prostředků. Dále naznačuje možnosti, jak uvést tyto poznatky do praxe při práci s lidmi a to především z oblasti rekreologie, tělovýchovy a sportovního managementu.
Student si osvojí základní terminologické pojmy z oblasti psychologie zdraví. Student rozumí principům a základním teoriím aplikovaným v psychologii zdraví. Student si získá zkušenost s vybranými technikami seberegulace. Student je motivován k dalšímu sebevzdělávání a seberozvoji v dané oblasti.
|
Předpoklady
|
Nejsou vyžadovány žádné vstupní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor
Aktivní účast ve výuce (80%) Seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Blahutková, M. (2010). Psychologie zdraví: pro studenty bakalářských a magisterských oborů. Brno: Masarykova univerzita.
-
Blumendfeld, L. (1996). Velká kniha relaxace. Praha: Pragma.
-
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
-
Murphy, R. E. (2010). Health psychology. New York, NY: Nova Science Publishers.
-
Novák, T., & Capponi, V. (2012). Asertivně do života /: [stop manipulaci : rozdíl mezi agresivitou, pasivitou a asertivitou : asertivní "lidská práva" a techniky : kritika = velký manipulátor]. Praha: Grada Publishing.
-
Novák, T., & Capponi, V. (2003). Sám sobě psychologem. Praha: Grada.
|