Předmět: Psychologické aspekty zdraví

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Psychologické aspekty zdraví
Kód předmětu KSK/PSAZ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pernicová Hana, Mgr. Ph.D.
  • Šafář Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V rámci předmětu budou probrána tato stěžejní témata: 1) Vymezení psychologie zdraví; bio-psycho-socio-spirituální jednota člověka; emoční, kognitivní a behaviorální složka osobnosti a jejich vztah ke zdraví; salutogenetický přístup ke zdraví a nemoci 2) Zdraví x nemoc dle MKN a jiných přístupů 3) Osobnost a její vztah ke zdraví (vnitřní x vnější místo kontroly, vyrovnávání se se zátěží dle jednotlivých typů osobnosti) 4) Hardiness, sense of coherence, salutogeneze, copingové strategie, reakce na extrémní zátěžové situace dle Kübler-Rossové 5) Psychosomatika, behaviorální a alternativní medicína 6) Stres (psychická zátěž a vulnerabilita osobnosti), burn-out syndrom 7) Relaxační techniky 8) Sociální opora člověk a zdraví v psychosociálním kontextu (nárazníkový model a model přímého účinku na zdraví člověka) 9) Asertivita 10) Pohybová aktivita a její vliv na psychiku člověka

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje posluchače se základními teoretickými poznatky v oblasti psychologie zdraví, psychohygieny a ostatních dílčích oblastí zaměřených na podporu zdraví pomocí psychologických prostředků. Dále naznačuje možnosti, jak uvést tyto poznatky do praxe při práci s lidmi a to především z oblasti rekreologie, tělovýchovy a sportovního managementu.
Student si osvojí základní terminologické pojmy z oblasti psychologie zdraví. Student rozumí principům a základním teoriím aplikovaným v psychologii zdraví. Student si získá zkušenost s vybranými technikami seberegulace. Student je motivován k dalšímu sebevzdělávání a seberozvoji v dané oblasti.
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné vstupní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozhovor

Aktivní účast ve výuce (80%) Seminární práce
Doporučená literatura
  • Blahutková, M. (2010). Psychologie zdraví: pro studenty bakalářských a magisterských oborů. Brno: Masarykova univerzita.
  • Blumendfeld, L. (1996). Velká kniha relaxace. Praha: Pragma.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
  • Murphy, R. E. (2010). Health psychology. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Novák, T., & Capponi, V. (2012). Asertivně do života /: [stop manipulaci : rozdíl mezi agresivitou, pasivitou a asertivitou : asertivní "lidská práva" a techniky : kritika = velký manipulátor]. Praha: Grada Publishing.
  • Novák, T., & Capponi, V. (2003). Sám sobě psychologem. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2024-XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní