Předmět: Patopsychologie

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Patopsychologie
Kód předmětu KSK/PPS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štěrbová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je vyučován v blocích, v nichž jsou probírána následující témata: 1. Rodina jedince se zdravotním postižením, coping. 2. Mentální retardace - klinický obraz. 3. Pervazivní vývojové poruchy. 4. Psychologické aspekty vývoje u osob s vadou zraku. 5. Psychologické aspekty vývoje u osob s vadou sluchu a s hluchoslepotou. 6. Psychologické aspekty vývoje u osob se somatickým postižením. 7. Problematika chronicky nemocných a nevyléčitelných osob. 8. Problematika bolesti. 9. Hospitalizace a její aspekty. 11. Psychické trauma. 12. Základní terapeutické školy a směry. 13. Osobnost pedagogického pracovníka - sociální vztahy, vazby, spolupráce s ostatními odborníky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Předmět navazuje na Základy patopsychologie a sociání patologie a poskytuje studentům další informace z oblasti patopsychologie - aplikované psychologické disciplíny, která se zabývá psychickým vývojem a specifickými rysy osob se zdravotním postižením, resp. jedinců ohrožených sociálně.
Student je po absolvování předmětu seznámen s problematikou zdravotního postižení (vrozeného a získaného) vyskytujícího se u dětí, dospívajících a dospělých osob, a to z pohledu pedagogického pracovníka. Student rozumí a orientuje se v legislativě osob se zdravotním postižením. Student je schopen získané poznatky aplikovat v praxi v pomáhajících profesích. Student získá náhled na život rodin majících člena se zdravotním postižením.
Předpoklady
Předpokládá se, že student má znalosti z předmětu Základy patopsychologie a sociální patologie, které mu umožní pochopit specifika probírané problematiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

1. 100% účast na seminářích. 2. Zpracování seminární práce. 3. Studium zadané literatury. 4. Zápočtový test.
Doporučená literatura
  • Mezinárodní klasifikace nemocí -Desátá revize, oddíl F..
  • příslušné legislativní normy z rezosrtů MŠMT, MPSV, MZ, MV.
  • Baslerová P., Čadová E., Michalík J., Potměšil M., Valenta M. Metodika práce s Katalogem míry posuzování SVP in Čadová, Eva, a kol.: Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část II. (diagnostické domény pro žáka s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním).
  • Emerson, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál.
  • Fischer, S., & Škoda, J. (2008). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton.
  • Janovský, J. Ucelená rehabilitace dětí tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton.
  • MICHALÍK, Jan, a kol.:. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část I. (hmotněprávní a procedurální standardy, dokumentace a vybrané vzory v činnosti SPC), Univerzita Palackého, Olomouc,.
  • Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P.Pavlovský, P., Ptáček, R. DSM-5 - Diagnostický a statistický manuál duševních poruch Praha: Hogrefe - Testcentrum.
  • Richman, S. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál s.r.o..
  • Selikowitz, M. Downův syndrom: Definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost.Praha: Portál.
  • Slowík, J. Komunikace s lidmi s postižením.
  • Štěrbová, D. (2006). Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Štěrbová, D. Rodiny s postiženými dětmi - "Tak trochu jiné rodiny"? Olomouc: Univerzita Palackého..
  • Vágnerová, M. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M.:. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál, 2004, 2008.
  • Vítková, M.(ed.). Integrativní školní (speciální) pedagogika .Základy, teorie, praxe Učební text k projektu "Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce". Brno..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2024-XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní