Předmět: Metodologie pedagogického výzkumu

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Metodologie pedagogického výzkumu
Kód předmětu KSK/MEVYZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cuberek Roman, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Epistemologie - Vědecký přístup - Role metodologie 2. Formulování výzkumného problému a vymezení výzkumného pole 3. Koncipování vlastního výzkumu 4. Indukce a dedukce jako základní přístupy v pedagogickém výzkumu 5. Etické aspekty výzkumu 6. Práce s informačními zdroji 7. Tvorba odborného textu 8. Sestavení projektu odborné závěrečné práce 9. Kapitoly závěrečné práce 10. Základní statistické pojmy a užití statistických nástrojů pro popis kvantitativních dat 11. Dotazníková metoda sběru dat 12. Prezentace a obhajoba výsledků závěrečné práce

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je poskytnout studentům poznatky potřebné pro vypracování bakalářské práce nebo jakékoliv odborné práce opírající se o práci s informačními zdroji. Předmět studentům umožní pochopit vědecký přístup při řešení problémů a porozumět základním metodám výzkumu.
Systematický přístup při vyhledávání a zpracovávání odborných poznatků. Vyhledávání v informačních databázích. Organizace informačních zdrojů, jejich citace a reference pomocí vhodného software. Psaní odborného textu. Navržení odpovídající metodiky pro přehledovou práci a empirickou práci založenou na metodě dotazování. Formální úprava závěrečné práce na FTK UP v Olomouci.
Předpoklady
1. Nezbytné jsou základní dovednost práce s PC a vyhledáváním na internetu 2. Nezbytné jsou základní dovednost práce s programem MS Excel a MS Word (nebo adekvátním tabulkovým a textovým editorem) 3. Výhodou je vlastní notebook na přednáškách, u kterého si student před přednáškovým blokem nastaví Mobilní přístup na síť (postup viz "Portál -> Administrativa -> Návody a nápovědy -> Mobilní přístup na síť (síť eduroam), WiFi, LAN")

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Seminární práce

Požadavky splnění zápočtu: 1) Splnění dvou povinných úkolů (klasifikováno; MOODLE); 2) Dosažení 17 bodů (z povinných i nepovinných úkolů); 3) Téma bakalářské práce zapsáno ve STAG. Bližší specifikace dílčích úkolů a podmínek na úvodní přednášce (spolu s časovým harmonogramem plnění úkolů). Účast na seminářích minimálně 75%! Studenti s individuálním studijním plánem (ISP): Pro dohodnutí podmínek plnění předmětu se student musí dostavit osobně na konzultaci na začátku semestru!
Doporučená literatura
  • Salkind, Neil J. (2010). Encyclopedia of research design. Volume 3, [Q-Z : index]. Thousand Oaks, Calif. : SAGE Publications.
  • American Psychological Association. (2020). Publication Manual of the American Psychological Association (7th Ed.). Washington, D.C.
  • Andrews, D. L., Mason, D. S., & Silk, M. L. (2005). Qualitative methods in sports studies. New York: Berg.
  • Frömel, K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinantropologii. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Hendl, J. (2009). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
  • Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
  • Maxwell, S. E. (2004). Designing experiments and analyzing data. New York, N.Y. ; London : Psychology Press.
  • Olejár, M., Baláž, J., & Ryba, J. (1998). Metodológia telesnej výchovy a športu. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
  • Salkind, Neil J. (2010). Encyclopedia of research design. Volume 1, [A-G]. Thousand Oaks, Calif. : SAGE Publications.
  • Salkind, Neil J. (2010). Encyclopedia of research design. Volume 2, [H-P]. Thousand Oaks, Calif. : SAGE Publications.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Ochrana obyvatelstva (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní