Předmět: Sport and Development

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Sport and Development
Kód předmětu KSK/KSAD
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Šafaříková Simona, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
During the semester students will get an overview on the use of sport within the developing countries (especially in Africa, Asia and South America). Students will understand how sport on a non-competitive level can enhance economic and social development. The development cooperation through sport will be mentioned and various approaches and theories will be discussed. The seminars will be elaborated on the basis of readings assignments. Different stakeholders will be introduced. NGOs (non government organizations) working in the field of Sport for Development will be described. Various movies and documentaries will be used in order to enrich the lectures and seminars. Topics of the classes 1/Introduction to the course, recommendations, requirements and division of the tasks, motivation, discussion 2/Introduction to the theory of development cooperation, sport and development, history. Explanation of different terms - GDP, development, slum, gender and others. 3/Sport + and + sport organizations, stakeholders 4/Sport and development cooperation, different donors (concrete examples). 5/Movie - Football under cover 6/Sport and handicap. Sport and gender equity. 7/European dimension of sport and development. 8/Sport and peer education. Role of young people in sport and development process 9/Sport as a tool against discrimination and racism (concrete examples). 10/Influence of big sporting mega-events (World Cup, Olympics) - concrete examples of Beijing, Sao Paolo and South Africa 11/Different case studies - Opportunities, limitations, questions 12/Practical exercises with focus on the use of sport in HIV/AIDS awareness raising 13/Closing class: discussion, evaluation

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
This course should provide students with the basic overview on information and activities in the field of Sport and Development. The development cooperation through sport will be mentioned and different approaches and theories will be discussed. The seminars will be elaborated on the basis of readings assignments. Different stakeholders will be introduced. NGOs working in the field of Sport for Development will be described.
Student will be able to understand the role of sport in a developing context and will know how sport can contribute (or not) to development.
Předpoklady
To be interested in the topic.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

80 % active participation in classes.
Doporučená literatura
  • Students will get other articles and readings during the semester.
  • Auweele, Y. V., Malcolm, Ch., & Maulders, B. (Eds.). (2006). Sport and development. Tielt: LannooCampus.
  • Biester, S. (Ed.). (2009). Football, learning and education. Kickfair.
  • Coalter, F. (2013). Sport for development: what game are we playing?. London: Routledge.
  • Giulianotti, R., & Robertson, R. (2008). Globalization and sport. Malden: Blackwell Publishing.
  • ICSSPE. (2008). Sport and physical activity in postdisaster intervention. Berlin.
  • Levermore, R., & Beacom, A. (Ed.). (2009). Sport and international development. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Levermore, R., & Budd, A. (2004). Sport and international relations. London: Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice (2024) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -