Předmět: Kritické myšlení a informační management

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Kritické myšlení a informační management
Kód předmětu KSK/KMIM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mališ Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Gába Aleš, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Seznámení s předmětem (brainstorming) - vývoj vědeckého přístupu ke světu 2. Emoce X Rozum 3. Cognitive Bias (Survival bias, konfirmační zkreslení, Pattern Illusion, Anchoring, Black and White Thinking) 4. Vliv prostředí na rozhodování (in-group and out-group, S. Milgram, P. Zimbardo) 5. Demagogie, propaganda, nacionalismus X vlastenectví 6. Role tištěných médií v době postfaktické (Post-truth era, Post-truth politics ) 7. Big data, internet, Facebook (Cambridge analytica, Big Five, Semantic Visions ) 8. Kritické čtení a. praktický nácvik jak pracovat s textem v kontextu s vlastní zkušeností a znalostí světa 9. Argumentační klamy 10. Konspirační teorie, Bayesovská logika 11. Média 12. Neuromarketing 13. Vliv kulturních trendů na vědu (Fake it ´til you become it) 14. Prezentace studentů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kritické myšlení je intelektuální proces, který požaduje trvalé úsilí přezkoumávat jakoukoli víru či domněnku ve světle důkazů, které ji podporují či vyvrací. Kritické myšlení obecně vyžaduje schopnost rozpoznat problém a nalézt relevantní informace pro jeho vyřešení, dále schopnost nalézt existenci (nebo neexistenci) logických vztahů mezi výroky a k nim vytvořit oprávněné závěry či zobecnění a to tak, aby se co nejvíce přibližovaly objektivní pravdě. Cílem předmětu je prohloubit u studentů kritické myšlení. Seznámit studenty s tím, jak se nám vytvářejí naše postoje, čím jsou měněny a co způsobuje to, že vně často slepě věříme. Cílem předmětu je prohloubit u studentů kritické myšlení. Seznámit studenty s tím, jak se nám vytvářejí naše postoje, čím jsou měněny a co způsobuje to, že vně často slepě věříme. Dále se studenti seznámí například s konfirmačním zkreslením (confirmation bias), vlivem emocí na myšlení, Big Data, konspiračními teoriemi, propagandou, fake news a se základy korektní argumentace.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezentace, kolokvium Max. dvě absence
Doporučená literatura
  • Ariely, D. (2009). Jak drahé je zdarma?. Praha.
  • Bauman, Z. (2001). Individuální společnost. Mladá fronta.
  • Cialdini, R. (2012). Zbraně vlivu. Jan Melvil.
  • Damasio, A. (2000). Descartův omyl. Mladá fronta.
  • Damasio, A. (2006). Hledání Spinozy- radost, strach a citový mozek. Dybbuk.
  • Dennett, D. (2004). Druhy myslí. Academia.
  • Eagleman, D. (2017). Mozek. BizBooks.
  • Gladwell, M. (2007). Bod zlomu.
  • Hait, J. (2013). Morálka lidské mysli. Dybbuk.
  • Kahneman, D. (2012). Myšlení rychlé a pomalé. Jan Melvil.
  • Nutil, P. (2018). Média lži a příliš rychlý mozek. Grada.
  • Pipes, D. (2003). Spiknutí: názory a teorie. Praha.
  • Richard, W. P. Critical Thinking: What Every Person Needs To Survive in a Rapidly Changing World. Sonoma State University.
  • Solms, M. & Turnbull, O. (2014). Mozek a vnitřní svět. Portál.
  • Táborský, J. (2019). V síti desinformací. Grada.
  • Thaler, R. (2017). Neočekávané chování ? Příběh behaviorální ekonomie. Argo.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr