Předmět: Historie - olympismus

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Historie - olympismus
Kód předmětu KSK/HISOL
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Michalica Tomáš, Mgr. et Bc.
Obsah předmětu
I. Úvod do předmětu II. Antické olympijské hry III. Novodobé olympijské hry 1. Obnovení olympijských her (osobnost Pierre de Coubertina, vznik MOV) 2. Olympismus, olympijské hnutí - základní principy, olympismus jako "životní filozofie" v současném světě 3. Mezinárodní olympijský výbor (MOV) - organizace, činnost 4. Olympijské symboly a ceremoniály, olympijské kongresy 5. Český olympismus - Český olympijský výbor (ČOV), historie, osobnosti 6. Letní a zimní olympijské hry

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět detailně seznamuje posluchače s historií antických olympijských her a s novodobými olympijskými hrami (jejich obnovení na konci 19. století - Pierre de Coubertin, olympismus, olympijské hnutí, Mezinárodní olympijský výbor - MOV, olympijské symboly a ceremoniály, olympijské kongresy, český olympismus - historie a osobnosti, Český olympijský výbor - ČOV, letní a zimní olympijské hry).
Student zná historii antických a novodobých olympijských her z různých úhlů pohledu (viz cíle předmětu) a dokáže využít těchto poznatků ke komparaci se současným stavem a problémy olympijského hnutí.
Předpoklady
Nejsou vyžadovány

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Požadavky na zápočet: - aktivní účast na seminářích - závěrečné kolokvium
Doporučená literatura
  • Malá encyklopedie olympijských her.
  • Bendl, V. (1994). Kniha olympijských her. Praha: Svoboda.
  • Dovalil, J. (2004). Olympismus. Praha: Olympia.
  • Grexa, J., & Strachová, M. (2011). Dějiny sportu: přehled světových a českých dějin tělesné výchovy a sportu. Brno: Masarykova univerzita.
  • Hájek, J., Kolář, F., Kössl, J., Waic, M., & Hladík, P. (1999). Kdo byl kdo: naši olympionici. Praha: Libri.
  • Havránková, H., & Erben, E. (1999). Český olympismus: 100 let. Praha: Olympia.
  • Kössl, J., Waic, M., & Štumbauer, J. (1998). Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. Praha: Karolinum.
  • Novotný, F. (2006). Stručný přehled dějin tělesné výchovy a sportu. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně.
  • Olivová, V. (1988). Sport a hry ve starověkém světě. Praha: Artia.
  • Štekr, V. (2000). Olympijské hnutí - olympijské hry. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Zamarovský, V. (1980). Vzkříšení Olympie. Praha: Olympia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2024-XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -