Předmět: Filozofická antropologie

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Filozofická antropologie
Kód předmětu KSK/FILAN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
  • Halák Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky budou postupovat podle následujících tematických okruhů: 1. Smysl a informace: co to znamená "rozumět" 2. Dějinné vzory lidství: člověk jako bytost, která si rozumí (pokaždé jinak) 3. Člověk a zvíře: svět a osvětí 4. Příroda a kultura 5. Řeč 6. Společnost, mravní chování 7. Sexualita, pohlaví a gender 8. Tělo 9. Duše, vědomí, nevědomí 10. Duch, religiózní dimenze člověka 11. Člověk jako smrtelná bytost, smysl a absurdita života

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 68 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je dosáhnout stavu, kdy: 1) Student chápe rozdíl mezi rozuměním tématu a informování o něm. 2) Student dokáže mluvit o sobě samém (jakožto člověku) ve vztahu k antropologickému diskurzu a kriticky na sebe aplikovat pojmy z něj vycházející. 3) Student je schopný zasadit do historického myšlenkového kontextu současné přírodovědecké pojetí člověka. 4) Student je schopný odpovědět na základní historicko-systematické antropologické otázky (viz "obsah"). 5) Student je schopný samostatného studia literatury typu humanitních věd (zejména filosofie a antropologie).
Student základním způsobem ovládá klíčové okruhy antropologického diskurzu. Student je schopný pracovat se základní představou o tom, z jaké perspektivy se na člověka dívá filosofická antropologie, získal elementární myšlenkovou kompetenci tuto představu rozvíjet a prohlubovat tak porozumění sobě, druhým lidem a společnosti. Získané kompetence bude moci uplatňovat jak při svém dalším studiu, tak v životě.
Předpoklady
Student by se měl pokusit problematizovat své zvnitřněné zavedené postoje a obohatit je o nové typy poznatků. To předpokládá myšlenkově aktivní účast na přednáškách a následné plnění úkolů spojených se samostudiem.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Student by se měl pokusit problematizovat své zvnitřněné zavedené postoje a obohatit je o nové typy poznatků. To předpokládá myšlenkově aktivní účast na přednáškách a následné plnění úkolů spojených se samostudiem.
Doporučená literatura
  • & Blecha, I. (1998). Filosofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Machovec, M. (2008). Smysl lidské existence. Praha: Akropolis.
  • Aristotelés,, & Kříž, A. (1996). O duši. Praha: Petr Rezek.
  • Baudrillard, J., & Dvořáčková, A. (1996). O svádění. Olomouc: Votobia.
  • Beauvoir, S., Patočka, J., Kostohryz, J., Patočka, J., & Uhlířová, H. (1968). Druhé pohlaví. Praha: Orbis.
  • Blecha, I. (2000). Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Buber, M., & Navrátil, J. (2005). Já a ty. Praha: Kalich.
  • Camus, A., & Steinová, D. (2006). Mýtus o Sisyfovi. Praha: Garamond.
  • Coreth, E., & Vik, B. (1994). Co je člověk?: základy filozofické antropologie. Praha: Zvon.
  • Eliade, M., & Karfík, F. (2006). Posvátné a profánní. Praha: Oikoymenh.
  • Fafejta, M. (2004). Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Nakladatelství Jan Piszkiewicz.
  • Frankl, V. E., & Trtík, Z. (1994). Člověk hledá smysl: úvod do logoterapie. Část 1, Zkušenost z koncentračního tábora. Část 2, Základní pojmy logoterapie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
  • Fromm, E., & Hauser, M. (2004). Obraz člověka u Marxe. Brno: L. Marek.
  • Fromm, E., & Vinař, J. (2010). Umění milovat. Praha: Český klub.
  • Gehlen, A., Netopilík, J., & Žilina, M. (1972). Duch ve světě techniky. Praha: Svoboda.
  • Jirásek, I. (2005). Filosofická kinantropologie: setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Lévinas, E., Dvořáková, V., & Rejchrt, M. (2009). Etika a nekonečno. Praha: OIKOYMENH.
  • Lévinas, E., Sokol, J., & Petříček, M. (1997). Totalita a nekonečno: (esej o exterioritě). Praha: OIKOYMENH.
  • Lukas, E. S., Frankl, V. E., Lukasová, E. E., & Jochmann, V. (1994). Vůle ke smyslu: vybrané přednášky o logoterapii : s příspěvkem Elisabeth S. Lukasové. Brno: Cesta.
  • Marcuse, H., Rýdl, M., & Urbánek, E. (1991). Jednorozměrný člověk: studie o ideologii rozvinuté industriální společnosti. Praha: Naše vojsko.
  • Neubauer, Z., & Fiala, J. (2001). Smysl a svět: hermeneutický pohled na svět. Praha: Moraviapress.
  • Platón, & Novotný, F. (2000). Prótagoras. Praha: OIKOYMENH.
  • Platón, & Novotný, F. (2005). Symposion. Praha: OIKOYMENH.
  • Scheler, M. (1968). Místo člověka v kosmu. Praha.
  • Sokol, J. (2004). Čas a rytmus. Praha: OIKOYMENH.
  • Sokol, J. (2004). Člověk a náboženství: [proměny vztahu člověka k posvátnému]. Praha: Portál.
  • Sokol, J. (2008). Filosofická antropologie: člověk jako osoba. Praha: Portál.
  • Störig, H. J., Petříček, M., Rezek, P., & Šprunk, K. (2007). Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
  • Šmajs, J., Funda, O. A., & Hajný, Z. (1997). Ohrožená kultura: od evoluční ontologie k ekologické politice. Praha: Hynek.
  • Teilhard de Chardin, P., Němec, J., & Sokol, J. (1993). Místo člověka v přírodě: výbor studií. Praha: Svoboda-Libertas.
  • Tresmontant, C., & Sokol, J. (1998). Bible a antická tradice: esej o hebrejském myšlení. Praha: Vyšehrad.
  • Wilson, E. O., Bakalář, E., & Urban, Z. (1993). O lidské přirozenosti: máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha: Lidové noviny.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr