Předmět: Counseling in Special Education

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Counseling in Special Education
Kód předmětu KSK/COSE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Štěrbová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Wittmannová Julie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Counseling in special education - definition, functions, and objectives. Theoretical background. 2. Counseling process, its principles and stages. Interventions. Counseling (a) general rules, (b) in area of special needs, (c) age differences. 3. Counseling system in the Czech Republic. 4. Comparative studies in counseling systems. 5. Diagnostic approach, assessment of abilities and skills, assessment of social environment etc. 6. Assessment of special needs in adapted physical activities. 7. Evaluative strategies - in counseling, PE, school class, leisure time activities 8. PAPTECA model and counseling as its main umbrella term. 9. Different organizations and associations in counseling (early care, preschool children, career counseling, etc. 10. Assessment of maturity, postponement of schooling; gifted children. 11. Self evaluative techniques, effectiveness evaluation. 12. Assessment and individual educational plan. 13. Counseling and assessment process in addictology (addiction, craving, etc.)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Aim of the course is to a) provide information about counseling system(s) and its functioning, cooperation of professionals; (b) create basic skills and knowledge for entrance (input) assessment for all students in PE; (c) create basic skills and knowledge to use assessment results in development of individual educational plan; (d) prepare students to evaluate learning progress of student with special educational needs (SEN); (e) evaluate the suitability of the curriculum adaptations and the effectiveness of applied teaching strategies to students with SEN; (e) prepare students for collaboration with various relevant professionals

Předpoklady
Any special, just to be interested in the course content.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Active participation in 80% of lectures and seminars Project work with PPT presentation of selected topics Comparative study on counseling system in selected country Final exam
Doporučená literatura
  • 1. APAQ + další časopisy cizojazyčné i české (dle klíčových slov). 2. Block, M. (et al.). dle klíčových slov 3. Hodge, S.R., Murata, N.M., Block, M.E., Lieberman, L.J.: (2003) Case studies in Adapted Physical Education. Empowerment critical thinking. Holcomb Hathaway, Publisher, Scottsdale, Arizona. 4. Sherrill,C.(ed.) (1988). Leadership training in adapted physical education. Human Kinetics Publishers, Inc., Champaign, IL. 5. Sherrill,C. et al (1998). Adapted Physical Activity, Recreation and Sport: Crossdisciplinary and lifespan. WCB/McGraw-Hill Companies, Inc. 6. stránky www 7. CD THENAPA 8. Vlastní bibliografie na základě bibliografie a klíčových slov knihovny + časopisy. 9. Syllabus - text e-learning (Válková) 10. Diplomové práce: Kudláček, Obrusníková, Konvička, Mačáková, Marshallová .
  • Block, M. (2000). A teacher's guide to including students with disabilities in regular physical education. Maryland: Paul H. Brooks Publishing Co.
  • Bor, R., Ebner-Landy, J., Gill, S., & Brace, Ch. (2002). Counselling in schools. London: Sage Publications.
  • Horvat, M., Block, M. E., & Kelly, L. E. (2007). Developmental and adapted physical activity assessment. Chamapign, Il: Human Kinetics.
  • Monastra, V. J. (2005). Parenting children with ADHD: 10 lessons that medicine cannot teach.. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Orelove F. P., Sobsey, D., & Silberman, R. K. (2004). Educating children with multiple disabilities: a collaborative approach .(4 th. Ed.). Baltimore: Paul H. Brookes.
  • Roberts G. C. (2001). Advances in motivation in sport and exercise. Champaign, Il: Human Kinetics.
  • Trolley, B. C., Haas, H. S., & Patti, D. C. (2009). The School Counselor's Guide to Special Education. London: Sage.
  • Woolfe, R., Strawbridge, S., Douglas, B., Dryden, W. et al. (2010). Handbook of counselling psychology. Los Angeles, Calif.: Sage.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr