Předmět: Critical Thinking

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Critical Thinking
Kód předmětu KSK/@KRIM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mališ Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Brainstorming - History of scientific approach to the world 2. Emotion X Wisdom 3. Cognitive bias (preconception of survival, confirmation distortion, model illusion, anchoring, black and white thinking) 4. Influence of environment on decision-making (in group and out group bias, S. Milgram, P. Zimbardo) 5. Demagogy, propaganda, nationalism X patriotism 6. Role of printed media in Post-truth era, Post-truth politics 7. Big data, internet, FB (Cambridge analytics, Big Five, Semantic vision) 8. Critical reading A. practical training - how to work with the text in the context of one's own experience and knowledge of the world 9. Argument fouls 10. Conspiracy theories, Bayesian logic 11. Media 12. Presentation of students 13. Presentation of students

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
The aim of the course is to deepen students' critical thinking. To make students acquainted with how our attitudes are being created, what changes and what causes us to often blindly believe in them. Students will learn, for example, confirmation bias, emotional thinking, Big Data, conspiracy theories, and the basics of correct argumentation. For practical deepening of critical thinking, students will often work in groups (Johnson and Johnson, 1986).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Attendance: 50% of the final grade (max. two absence hours) Active participation during the seminar: 20% Presentation: 10% Final test: 20%
Doporučená literatura
  • Caldini, R. Influence: The Psychology of Persuasion. Harper Business.(2006)..
  • Gladwell, M. The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr