Předmět: Innovative Psychological Approaches in Pedagogy

» Seznam fakult » FTK » KSK
Název předmětu Innovative Psychological Approaches in Pedagogy
Kód předmětu KSK/@IPSA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Harvanová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Introduction to Transaction Analysis and use of TA principles in education 2. Introducing egostates and identifying transactions the way to avoid conflict. The principles and the process of contracting. 3. Raising Self-Esteem recognitions and discounts, life-script 4. Cycles of development 5. Leadership Styles - "Doors" to contact

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
The objective of the course is to present basic information about the application of psychological knowledge in education and work with people.
Upon completion of the course the student understands the application of knowledge of Transaction Analysis concepts in the area of educations. The student knows and understands the meaning of TA basic psychological concepts. The student is motivated to develop own personality.
Předpoklady
A general overview in psychology.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

1. Active participation in 80% of lectures and seminars 2. Project work with PPT presentation of selected topics 3. Final exam
Doporučená literatura
  • Barrow, G., Bradshaw, E., & Newton, T. (2001). Improving behaviour and raising self-esteem in the classroom: a practical guide to using transactional analysis.. Abingdon: David Fulton Publishers.
  • BARROW, J., NEWTON, T. (Eds.). (2016). Educational transactional analysis: an international guide to theory and practice.. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
  • BARROW, J., NEWTON, T. (Eds.). (2013). Walking the talk: how transactional analysis is improving behaviour and raising self-esteem.. Abingdon: Routledge.
  • Clarke, J. I., & Dawson, C. (1998). Growing up again: parenting ourselves, parenting our children. Center City, Minn.: Hazelden.
  • CORNELL, W. F., DE GRAAF, A., NEWTON, T., THUNNISSEN, M. (Eds.). (2016). Into TA: a comprehensive textbook on transactional analysis. London: Karnac.
  • Joines, V., & Stewart, I. (2002). Personality adaptations: a new guide to human understanding in psychotherapy and counselling.. Nottingham: Lifespace Publishing.
  • Sandra Newell and David Jeffery. (2002). Behaviour management in the classroom : a transactional analysis approach. Abingdon ; New York, N.Y. : David Fulton Publishers.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr