Předmět: Výchova a pobyt v přírodě - trendy v ČR a zahraničí

» Seznam fakult » FTK » KRL
Název předmětu Výchova a pobyt v přírodě - trendy v ČR a zahraničí
Kód předmětu KRL/VYPR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
  • Petr Michal, Mgr.
Obsah předmětu
1 Úvod do výuky předmětu Výchova a pobyt v přírodě 1 Poučení o bezpečnosti ve výuce a pravidlech chování, organizace výuky, představení Průvodce předmětem, podmínky a termíny zápočtu, 2 Sjezdové lyžování Historie sjezdového lyžování, výzbroj a výstroj 3 Sjezdové lyžování Technika a biomechanika sjezdového lyžování, vysvětlení praktických požadavků zápočtu 4 Sjezdové lyžování Didaktika a metodika nácviku, specifika u výuky malých dětí 5 Snowboard Historie snowboardingu, výzbroj a výstroj 6 Snowboard Technika a biomechanika snawboardingu, vysvětlení praktických požadavků zápočtu 7 Snowboard Didaktika a metodika nácviku, nebezpečí při pohybu v horském terénu 8 Běžecké lyžování Historie běžeckého lyžování, výzbroj a výstroj 9 Běžecké lyžování Technika a biomechanika běžeckého lyžování, vysvětlení praktických požadavků zápočtu 10 Běžecké lyžování Didaktika a metodika nácviku, pravidla organizace túry 11 Běžecké lyžování Mazání běžeckých lyží 12 Výjezd Nácvik praktických dovedností 13 Zápočty, závěr Kontrola splnění zápočtových požadavků, test, závěrečné zhodnocení, připomínky k výuce

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je po teoretické stránce připravit posluchače na předmět Kurz pobytu v zimní přírodě 1. Jedná se především o teorii těchto outdoorových aktivit: sjezdové lyžování, snowboarding, běžecké lyžování, přežití v obtížných podmínkách zimní přírody a orientace v terénu. Součástí předmětu jsou i jednodenní výjezdy do přírody. Celý předmět je úzce spjat s přípravou na kurzovní výuku. Hlavní náplní je teoretické seznámení s historií, technikou, biomechanikou, výzbrojí, výstrojí a moderními trendy ve vývoji daných pohybových aktivit. Takto nabyté znalosti jsou v kurzovní praxi využívány k praktické realizaci volnočasových programů. Obsah výuky je součástí zkoušky z předmětu Teorie rekreace v přírodě.
Po absolvovaní tohoto předmětu student bude schopný: -orientovat se v historii, správné technice, biomechanice a v moderních trendech ve vývoji vybraných aktivit (sjezdové lyžování, snowboarding, běžecké lyžování, přežití v obtížných přírodních podmínkách); -orientovat se ve výzbroji, výstroji a materiálech používaných u těchto aktivit; -teoreticky zvládnout didaktiku a metodiku nácviku zmiňovaných rekreačních aktivit; -eliminovat zdravotní rizika hrozící při rekreačním provozování daných aktivit.
Předpoklady
Nejsou požadovány.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast ve výuce, test teoretických znalostí.
Doporučená literatura
  • Binter, A., Binter, T., & Binter, L. (2006). Jak dokonale zvládnout snowboarding. Praha: Grada Publishing.
  • Binter, L. et al. (2006). Snowboarding. Praha: Grada.
  • Bolek, E., Ilavský, J., & Soumar, L. (2008). Běh na lyžích: trénujeme s Kateřinou Neumannovou. Praha: Grada.
  • Brtník, J., & Neuman, J. (2008). Zimní hry na sněhu i bez něj. Praha: Portál.
  • Částka, K., Kolovská, I., & Votík, J. (2005). Jak dokonale zvládnout carving. Praha: Grada Publishing.
  • Ďoubalík, P., Šafránek, J., Neuman, J., Vomáčko, L., Boštíková, S., Brtník, J., & Ďoubalík, P. (2000). Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál.
  • Dvořák, F. et al. (1996). Česká škola lyžování: běh na lyžích. Praha: Svaz lyžařů ČR.
  • Gnad, T. (2008). Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum.
  • Holec, O. (1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice.
  • Jirásek, I., & Hanuš, R. (1996). Výchova v přírodě. Ostrava: Technická univerzita.
  • Maršík, J. (2003). Carving: lyže, technika jízdy, funcarving. Praha: Grada Publishing.
  • Psotová, D., Příbramský, M., et al. (2006). Sjíždění a zatáčení na lyžích. Praha: Karolinum.
  • Soumar, L., & Bolek, E. (2001). Běh na lyžích: výbava, technická průprava, klasika, bruslení. Praha: Grada.
  • Strobl, K., & Bedřich, L. (1999). Učíme lyžovat: sjezdové lyžování z aspektu aktuálních poznatků z oblasti teorie a praxe : učební texty pro studenty tělesné výchovy a cvičitele lyžování. Olomouc: UP.
  • Sýkora, B. (1986). Turistika a sporty v přírodě: (teorie a didaktika). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Štancl, P., & Strobl, K. (2004). Lyžování s úsměvem. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Štumbauer, J., & Vobr, R. (2005). Moderní lyžování. České Budějovice: Kopp.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr