Vyučující
|
-
Hoffmannová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Obeznámení s obecnými základy týmové spolupráce a vývojem pohledu na problematiku. 2. Povaha a kontext spolupráce - synergie, tedy hodnoty dosahované skupinou převyšují součet hodnot, které jsou schopni vytvořit členové skupiny samostatně . 3. Získání povědomí o sdílení cílů a cest v rámci spolupráce. Individualita, její invence, kreativita, svoboda jednání a odlišnost stanovených rolí v rámci metodických a hodnotících systémů. 4. Seznámení se s některými specifiky týmových rolí v rámci konfliktních situací. 5. Diskuze o otázkách vedení a ovlivňování týmů. Etické aspekty manipulace s jednotlivými členy týmu za účelem zvýšení efektivity skupinových procesů a "urychlení" skupinové dynamiky. 6. Poznání stylů řízení a jejich typické projevy v práci s týmy. 7. Nastínění obecných postupů při hodnocení lidí (rozvoj lidských zdrojů), metody a typy hodnocení a úskalí, které s nimi souvisí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 11 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá hledáním kořenů a podmínek, za kterých vzniká spolupráce, uměním pečovat o její vývoj, a především její kultivací. Nedílnou součástí předmětu je sebezkušenostní praxe, v rámci které student zažívá působení kooperačně-herních programů na prožitkovou sféru jednotlivce a skupiny. Podstata spolupráce jako přirozená dovednost člověka (jsou-li vytvořeny podmínky). Student je motivován k celoživotnímu vzdělávání v této oblasti.
Student rozumí kořenům spolupráce a podmínkám, za kterých vzniká. Student zná principy péče o vývoj spolupráce a chápe význam snahy o její kultivaci. Student ovládá základní principy týmové spolupráce a je schopen je aplikovat v praxi.
|
Předpoklady
|
Předpokládají se základní znalosti z oblasti pedagogiky, sociologie, výchovy v přírodě, herních programů, vývojové a sociální psychologie a psychologie osobnosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Zkoumání fenoménu týmové spolupráce v životní dráze člověka (metoda čáry života nebo rozhovor nebo zahraniční článek), ppt. prezentace, kolokvium.
|
Doporučená literatura
|
-
Bělohlávek, F. (2008). Jak vést svůj tým. Praha: Grada.
-
Bělohlávek, F. (1996). Organizační chování. Olomouc: Rubico.
-
Belz, H., Siegrist, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
-
Franz, T. M. (2012). Group dynamics and team interventions: understanding and improving team performance. Chichester: Wiley-Blackwell.
-
Mikuláštík, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada.
-
Plamínek, J. (2012). Konflikty a vyjednávání: umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. Praha: Grada Publishing.
-
Plamínek, J. (2009). Týmová spolupráce a hodnocení lidí. Praha: Grada.
-
Price, G., Maier P. (2010). Efektivní studijní dovednosti. Praha: Grada.
|