Vyučující
|
-
Hoffmannová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Historický vývoj práce se skupinou, teorie poukazující na význam malých skupin. 2. Prvky skupinové dynamiky. 3. Cíle a normy, struktura skupiny, pozice a role jejich členů, role vedoucího a způsob vedení skupiny, motivace. 4. Skupinová atmosféra, interakce a komunikace. 5. Skupinová koheze, tenze, identita, konformita, tvorba podskupin. 6. Fáze vývoje skupiny, faktory rychlosti vývoje skupiny, typologie skupin. 7. Výzkumné metody k analýze skupinové dynamiky - sociometrie, pozorování. 8. Skupinová dynamika v rámci pobytových kurzů výchovy v přírodě, opírajících se o metody programové dramaturgie. 9. Práce se skupinou v pojetí výcviku interpersonálních dovedností pro účely managementu a v pojetí zaměřeném na kulturu sebereflexe pro účely osobnostně sociálního rozvoje.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
- Hlavním cílem předmětu je pochopení mechanismů a principů, s nimiž je nutné počítat v rámci práce se skupinou. - Seznámení nejen s historickým vývojem práce se skupinou, teoriemi poukazujícími na význam malých skupin, typologií skupin, ale také s dynamikou a strukturou skupiny, pozicemi a rolemi, pravidly fungování skupiny a jednotlivými technikami práce v rámci základní osy práce ve skupině (sebezkušenostní praxe). - Dílčím cílem předmětu je práce se skupinovou dynamikou v rámci pobytových kurzů výchovy v přírodě, opírajících se o metody programové dramaturgie.
Student rozumí mechanismům a principům, s nimiž je nutné počítat v rámci práce se skupinou. Student zná historický vývoj práce se skupinou, teorie poukazující na význam malých skupin a typologii skupin. Student je obeznámen s dynamikou a strukturou skupiny, pozicemi a rolemi, pravidly fungování skupiny a jednotlivými technikami práce v rámci základní osy práce ve skupině. Student je schopný aplikovat vědomosti při práci se skupinou v praxi.
|
Předpoklady
|
Předmět je podmíněn absolvován kurzů pobytu v letní a zimní přírodě (KPLP1, KPZP1) a znalostí základů psychologie (PSYZ).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Příprava, realizace a vyhodnocení výzkumné metody autoetnografie na vybrané aktuální téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Belz, H., Siegrist, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
-
Forsyth, D. R. (2010). Group dynamics. Belmont, Calif: Wadsworth Cengage Learning.
-
Franz, T. M. (2012). Group dynamics and team interventions: understanding and improving team performance. Chichester: Wiley-Blackwell.
-
Hermochová, S. (2005). Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS.
-
Kassin, S. M. (2007). Psychologie. Brno: Computer Press.
-
Klimešová, M., & Hoffmannová, J. (2012). Skupinová dynamika v rámci organizace studentské akce Rekreflám 2012.
-
Kožnar, J. (1992). Skupinová dynamika: (teorie a výzkum). Praha: Karolinum.
-
O'Connell, T. S., & Cuthbertson, B. (2009). Group dynamics in recreation and leisure: creating conscious groups through an experiential approach. Champaign, Ill: Human Kinetics.
-
Říčan, P. (2004). Cesta životem: [vývojová psychologie]. Praha: Portál.
|