Vyučující
|
-
Kudláček Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, sylabus, podmínky, témata prací, kalendář 2. Základní terminologie 3. Souvislosti, benefity, rizika a dopady 4. Aktivní životní styl 5. Doporučení pro pohybovou aktivitu 6. Specifikace jednotlivých věkových kategorií 7. Případové studie s ohledem na danou věkovou kategorii (ve skupinách) 8. Analýza podmínek a programů PA u různých typů zařízení (popis stavu, programy, analýza, návrhy a doporučení) 9. Dobré příklady z praxe (ČR x zahraničí) (ve skupinách) 1 10. Dobré příklady z praxe (ČR x zahraničí) (ve skupinách) 2 11. Dobré příklady z praxe (ČR x zahraničí) (ve skupinách) 3 12. Projekt IMPALA (infrastruktura) 13. Systém INDARES
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 18 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Za přispění znalostí, dovedností a informací získaných v již absolvovaných předmětech (z oblasti biomedicíny, psychologie, pedagogiky, rekreologie, sociologie, aj.) prokázat schopnost definice konkrétní věkové/vývojové fáze s jejími vývojovými specifiky s praktickými aplikacemi do sféry volnočasových aktivit.
Za přispění znalostí, dovedností a informací získaných v již absolvovaných předmětech (z oblasti biomedicíny, psychologie, pedagogiky, rekreologie, sociologie, aj.) prokázat schopnost definice konkrétní věkové/vývojové fáze s jejími vývojovými specifiky s praktickými aplikacemi do sféry volnočasových aktivit. Absolvent tohoto předmětu by měl být schopen: * Definovat věkové/vývojové fáze (multidimenzionální přístup). * Porozumět specifickým potřebám a požadavkům klientů. * Vytvořit program volnočasových aktivit daných skupin (obsah, realizace, formy a metody). * Vysvětlit a zdůvodnit roli a význam rekreace v životě člověka a společnosti. Dalšími výstupy pak jsou: * kultivovanost projevu a všeobecný rozhled * pozitivní postoj k profesi * odborná úroveň vyjadřování - odborný jazyk * práce s textem, porozumění textu * řešení problému * poskytování/přijímání zpětné vazby
|
Předpoklady
|
Povinné podmiňující předměty - žádné. K úspěšnému splnění požadavků předmětu se předpokládají znalosti z následujících předmětů: sociokulturní kinantropologie, antropomotorika, anatomie, fyziologie, filozofie, pedagogika, didaktika, sociologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Vytvoření seminární práce/prezentace (ppt) na dané téma či set úkolů do portfolia (bude upřesněno dle počtu studentů ve skupině). Z kvalitních informačních zdrojů vybrat příspěvek na stejné/podobné téma tzv. dobré příklady z praxe (zahraniční, české) a formou critical review jej prezentovat skupině a vyzvednout pozitiva a negativa. Poslední požadavkem je pak závěrečný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Bortz, W. (1995). Zdravě a úspěšně až do přirozené stovky. Praha: Alternativa.
-
Bursová, M., Charvát, L., & Benešová, D. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací.
-
Franková, A. (1995). Buď fit i v zaměstnání: kondiční program pro tělo i duši. Praha: Motto.
-
Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Měkota, K. (1986). Kapitoly z antropomotoriky I: (lidský pohyb - motorika člověka). Olomouc : Rektorát Univerzity Palackého.
-
Nakonečný, M. (2005). Sociální psychologie organizace. Praha: Grada Publishing.
-
Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
-
Piaget, J., & Inhelderová, B. (2007). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
-
Russell, Ruth V. (2008). Leisure program planning and delivery. Champaign, Ill. : Human Kinetics.
-
Šipr, K. (1997). Jak zdravě stárnout. Rosice u Brna: Gloria.
-
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
-
Vágnerová, M. (1997). Vývojová psychologie. I, Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
-
Volfová, H., & Kolovská, I. (2008). Předškoláci v pohybu: cvičíme jako myška, kočka a pejsek. Praha: Grada Publishing.
-
Wolf, J. (1982). Umění žít a stárnout. Praha: Svoboda.
|