Předmět: Rekreace a věk

» Seznam fakult » FTK » KRL
Název předmětu Rekreace a věk
Kód předmětu KRL/REVE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudláček Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod, sylabus, podmínky, témata prací, kalendář 2. Základní terminologie 3. Souvislosti, benefity, rizika a dopady 4. Aktivní životní styl 5. Doporučení pro pohybovou aktivitu 6. Specifikace jednotlivých věkových kategorií 7. Případové studie s ohledem na danou věkovou kategorii (ve skupinách) 8. Analýza podmínek a programů PA u různých typů zařízení (popis stavu, programy, analýza, návrhy a doporučení) 9. Dobré příklady z praxe (ČR x zahraničí) (ve skupinách) 1 10. Dobré příklady z praxe (ČR x zahraničí) (ve skupinách) 2 11. Dobré příklady z praxe (ČR x zahraničí) (ve skupinách) 3 12. Projekt IMPALA (infrastruktura) 13. Systém INDARES

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 18 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Za přispění znalostí, dovedností a informací získaných v již absolvovaných předmětech (z oblasti biomedicíny, psychologie, pedagogiky, rekreologie, sociologie, aj.) prokázat schopnost definice konkrétní věkové/vývojové fáze s jejími vývojovými specifiky s praktickými aplikacemi do sféry volnočasových aktivit.
Za přispění znalostí, dovedností a informací získaných v již absolvovaných předmětech (z oblasti biomedicíny, psychologie, pedagogiky, rekreologie, sociologie, aj.) prokázat schopnost definice konkrétní věkové/vývojové fáze s jejími vývojovými specifiky s praktickými aplikacemi do sféry volnočasových aktivit. Absolvent tohoto předmětu by měl být schopen: * Definovat věkové/vývojové fáze (multidimenzionální přístup). * Porozumět specifickým potřebám a požadavkům klientů. * Vytvořit program volnočasových aktivit daných skupin (obsah, realizace, formy a metody). * Vysvětlit a zdůvodnit roli a význam rekreace v životě člověka a společnosti. Dalšími výstupy pak jsou: * kultivovanost projevu a všeobecný rozhled * pozitivní postoj k profesi * odborná úroveň vyjadřování - odborný jazyk * práce s textem, porozumění textu * řešení problému * poskytování/přijímání zpětné vazby
Předpoklady
Povinné podmiňující předměty - žádné. K úspěšnému splnění požadavků předmětu se předpokládají znalosti z následujících předmětů: sociokulturní kinantropologie, antropomotorika, anatomie, fyziologie, filozofie, pedagogika, didaktika, sociologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

Vytvoření seminární práce/prezentace (ppt) na dané téma či set úkolů do portfolia (bude upřesněno dle počtu studentů ve skupině). Z kvalitních informačních zdrojů vybrat příspěvek na stejné/podobné téma tzv. dobré příklady z praxe (zahraniční, české) a formou critical review jej prezentovat skupině a vyzvednout pozitiva a negativa. Poslední požadavkem je pak závěrečný test.
Doporučená literatura
  • Bortz, W. (1995). Zdravě a úspěšně až do přirozené stovky. Praha: Alternativa.
  • Bursová, M., Charvát, L., & Benešová, D. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací.
  • Franková, A. (1995). Buď fit i v zaměstnání: kondiční program pro tělo i duši. Praha: Motto.
  • Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  • Měkota, K. (1986). Kapitoly z antropomotoriky I: (lidský pohyb - motorika člověka). Olomouc : Rektorát Univerzity Palackého.
  • Nakonečný, M. (2005). Sociální psychologie organizace. Praha: Grada Publishing.
  • Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
  • Piaget, J., & Inhelderová, B. (2007). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
  • Russell, Ruth V. (2008). Leisure program planning and delivery. Champaign, Ill. : Human Kinetics.
  • Šipr, K. (1997). Jak zdravě stárnout. Rosice u Brna: Gloria.
  • Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (1997). Vývojová psychologie. I, Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  • Volfová, H., & Kolovská, I. (2008). Předškoláci v pohybu: cvičíme jako myška, kočka a pejsek. Praha: Grada Publishing.
  • Wolf, J. (1982). Umění žít a stárnout. Praha: Svoboda.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr