Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Služby cestovního ruchu, jejich specifika. Ubytovací služby, ubytovací zařízení. Hotelové koncepty a hotelové řetězce - tuzemské i zahraniční. Management a provoz ubytovacího zařízení - exkurze. Stravovací služby, zařízení stravovacích služeb. Koncepty v gastronomii a restaurační a kavárenské řetězce. Hodnocení kvality stravovacích a ubytovacích služeb. Dopravní služby - silniční, železniční, vodní a letecká doprava. Dopravní prostředky a zařízení, Dopravní společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Exkurze
- 2 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je věnován problematice ubytovacích a stravovacích služeb. Probírány budou zásady poskytování služeb, kategorie ubytovacích a stravovacích zařízení. Součástí je rovněž výklad o nových trendech v gastronomii, o hotelových a stravovacích řetězcích a tzv. konceptech v ubytování a ve stravování. Nedílnou součástí je i seznámení se systémy hodnocení kvality poskytovaných služeb v zařízeních restauračního stravování a v ubytovacích zařízeních. Závěrem budou studenti seznámení s provozními záležitostmi, managementem podniků a s platnou legislativou upravující podmínky pro podnikání v oboru.
Student získá schopnost posoudit kategorii a kvalitu daného zařízení včetně úrovně jim poskytovaných služeb. Student získá základní orientaci v odvětví služeb cestovního ruchu. Student bude znát ekonomicko-legislativní i organizační předpoklady pro provozování a samostatné podnikání v jednotlivých typech služeb.
|
Předpoklady
|
Podmiňující je absolvování předmětu Základy cestovního ruchu (I.etapa Bc.stupně studia). V případě, že si student zvolí tento předmět jako C - alespoň základní orientace v odvětví cestovního ruchu a znalost základní terminologie - účastník CR, aktivní a pasivní CR, formy a druhy CR, primární a sekundární nabídka CR, potenciál CR.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce - maximálně tři povolené absence. Vypracování seminární práce - vytisknout a prezentovat odborný vědecký článek na téma služby cestovního ruchu z vybrané databáze zahraničních elektr. zdrojů. Aktivita na hodinách, informace o aktuálním dění v oblasti CR Okruhy ke zkoušce 1.Služby CR,členění,specifika 2. Stravování 3. Ubytování 4. Doprava 5. Stravovací a ubytovací řetězce a koncepty 6. Letecká doprava a společnosti 7. Cestovní kancelář, agentura 8. Zprostředkovatelské služby, TIC 9. Zájezd, cestovní smlouva 10. Ostatní služby v CR
|
Doporučená literatura
|
-
Kostková, M., Němčanský, M., & Torčíková, E. (2009). Management služeb cestovního ruchu. Karviná: Slezská univerzita.
-
Kotíková, H. (2011). Hotelnictví, gastronomie, catering a wellness. Olomouc: Střední Morava - Sdružení cestovního ruchu.
-
Křížek, F., & Neufus, J. (2011). Moderní hotelový management: nejnovější poznatky a trendy v řízení hotelů : komplexní informace o hotelovém provozu a jeho organizaci : optimalizace provozu s ohledem na ekologii a etiku : případové studie a příklady. Praha: Grada.
-
Orieška, J. (2010). Služby v cestovním ruchu. V Praze: Idea servis.
-
Powers, T., & Barrows, C. W. (2006). Introduction to management in the hospitality industry. Hoboken, N.J: John Wiley & Sons.
-
Schwartzhoffová, E. (2013). Služby v cestovním ruchu. Olomouc: Univerzita Palackého.
|